Cikkek

Évfordulók

Április

 

moa300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. április 1-jén érkezett meg Ferihegyre a Malév első Il-18-as utasszállítója, a HA-MOD, s másnap leszállt a HA-MOA lajstromjelű gép is. Az új szovjet típust 1959. november 5-én mutatták be Ferihegyen. A repülőgép első ízben 1957. július 4-én szállt fel először a moszkvai Hodinka repülőtéren. 1959-ben megkezdődött a sorozatgyártás, és az első gép 1959. április 20-án az Aeroflot színeiben szolgálatba is állt. A budapesti bemutatót követően a típusból a Malév is rendelt. 1960 és 1989 között a magyar nemzeti légitársaság összesen nyolc Il-18-ast üzemeltetett, közülük három semmisült meg katasztrófában (HA-MOD, HA-MOC, HA-MOH). Az Il-18-as volt az első magyar lajstromú gép, amely átrepülte az Egyenlítőt. A típust 1989-ben búcsúztatták el a Malévnél. Magyarországon három ilyen típusú gép maradt. A HA-MOA és a HA-MOG a ferihegyi Aeroparkban látható, a HA-MOE pedig Szolnokra került. A nyolcadik gép, a HA-MOI egy ideig Abda közelében presszóként működött, majd végül Kassán, az ottani repülési múzeumban talált új otthonra.

 

tu114 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. április 9-én a szovjet Tu-114 Rosszija utasszállító új sebességi világrekordot állított fel a légcsavaros-gázturbinás repülőgépek kategóriájában. A négyhajtóműves gép fedélzetén 25 tonna teherrel, 5000 kilométert tett meg, s közben elérte a 877 km/órás sebességet. Az Aeroflot 1961. április 24-én állította forgalomba a típust Moszkva és Habarovszk között. A Tu-114-es belföldön 220, míg a külföldre repülő, interkontinentális változat 120 utast szállíthatott. A típus Tu-95-ös, modernizált katonai változata a mai napig rendszerben áll az orosz légierőnél.

 

viking300

Hetven évvel ezelőtt, 1950. április 16-án indította be a British European Airlines (BEA) első menetrend szerinti járatát London (Heathrow) és Párizs (Le Bourget) között, az útvonalon Vickers Viking típusú gép közlekedett. A BEA 1946. szeptember 1-jén állította forgalomba a DC-3-as kategóriájába tartozó, de annál nagyobb kapacitású és jóval gyorsabb típust. Ez volt a második világháborút követően a világon az első, újonnan tervezett utasszállító repülőgép. Ugyanakkor a 24-27 (módosított charter változatban 34-38) utas szállítására alkalmas Viking kifejlesztésekor, a második világháborús Wellington bombázó számos jól bevált műszaki megoldását is felhasználták. A típusból összesen 163 példány épült, ebből a BEA 49-et üzemeltetett, négy gép pedig a királyi család, illetve a kormány használatába került.

 

iatalog300

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1945. április 19-én alakult meg Havannában az IATA (International Air Transport Association – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség). A nemzetközi szervezetet azért hozták létre, hogy az 1919-ben megalakult elődszervezet tevékenységének megszűnésével, a háború után újjászervezze a légitársaságok szakmai érdekvédelmi tömörülését, és megteremtse egy az egész világot behálózó légiközlekedési piac működésének kereteit. A szervezet tevékenységi körének túlnyomó része ma már különböző szakmai funkciók ellátásából áll. Ezek közé tartozik a szabványosítás olyan területeken, mint például a nemzetközi szerződések, a repülőgépek földi kiszolgálása, a kódrendszer, az egységes ügynökségi eladási és elszámolási rendszer, vagy a biztonsági audit. A Malév 1984. január 1-jén (a szervezet 125. légitársaságaként) lett IATA-tagvállalat, s 2012. február 3-i megszűnéséig részt vett a szervezet munkájában.

 

cfrna300

Száz évvel ezelőtt, 1920. április 23-án alakult meg a francia CFRNA (Compagnie Franco-Roumaine de Navigation Aérienne) légitársaság, mely elsőként repült rendszeresen magyar légtérben. A CFRNA kötelezte magát, hogy a Párizs - Strasbourg - Prága - Bécs- Budapest - Belgrád - Bukarest - Konstantinápoly útvonalon évente 200 napon át, mindkét irányban menetrend szerinti légiforgalmat szervez. A CFRNA megkapta a MÁG-gyár egykori mátyásföldi nagy hangárját, ahol javítóbázist rendezett be. Az Aero Szövetség javaslatára hét magyar pilótát, valamint a géppark karbantartására és javítására magyar szakmunkásokat is felvettek. A járatnyitó ünnepséget 1922. április 29-én tartották meg Mátyásföldön. A CFRNA a következő évben megnyitotta Budapest - Belgrád vonalát, melynek érdekessége, hogy ez volt az első rendszeres, éjszakai légijárat a világon. A CFRNÁ-t 1924 végén átszervezték, így a következő év január elsejétől már – az Air France egyik elődjeként – CIDNA (Compagnie Internationale de Navigation Aerienne) néven folytatta tevékenységét.

 

Március

 

b707 lh 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. március 2-án vette át a német Lufthansa légitársaság az első Boeing B707-es utasszállító gépét.

 

guppy 300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. március 13-án emelkedett először a levegőbe a Guppy-101 típusjelzésű, modernizált teherszállító. A Boeing C-97 Stratocrusier gépéből kifejlesztett, különleges járművet a korábbi csillagmotorok helyett Allison 501-D22C típusú légcsavaros gázturbinákkal szerelték fel. Megnövelték a gép méreteit és maximális felszállótömegét is. A Guppy-101-esek az Airbus gyár különböző telephelyein készült repülőgép-részegységeket szállították Toulouse-ba, a központi összeszerelő üzembe.

 

dc8 klm 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. március 16-án teljesítette utasokkal a fedélzetén Amszterdam és New York között az első interkontinentális járatát a holland KLM légitársaság Douglas DC-8-as utasszállító gépe.

 

b707 land 300

Harminc évvel ezelőtt, 1990. március 19-én érkezett meg Ferihegyre a Malév Boeing B707-es bérelt teherszállítója. A gép üzemeltetésére az Egyesült Államokban Malév-pilótákat és fedélzeti mérnököket is kiképeztek. Az air cargo járatok azonban veszteségesen működtek, így a gép bérleti szerződését 1990. július 18-án véglegesen felbontották.

 

dc8 jal 300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. március 28-án a Japan Air Lines (JAL) lett az első külföldi légitársaság, amely engedélyt kapott a Szovjetuniótól az ország transz-szibériai útvonalának használatára. A JAL gépe Tokióból közbenső moszkvai leszállással, Párizsba repült.

 

b747 lh 300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. március 30-án vette át a német Lufthasa légitársaság az első Boeing B747-es utasszállító gépét.

 

Február

 

convair300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. február 12-én a Delta Air Lines Convair 880 típusú gépe amerikai transzkontinentális rekordot állított fel, amikor 3 óra 31 perc alatt tette meg a San Diego és Miami közötti távolságot. Mindezt az tette lehetővé, hogy a gép csúcssebessége – nagy teljesítményű hajtóműveinek köszönhetően - elérhette a 970 km/órát is. A Convair 880-as első példánya 1959. január 27-én emelkedett először a levegőbe, de 1962-ig mindössze 65 példány készült belőle. A legismertebb Convair 880-as Elvis Presley egyik gépe volt, amelyet az énekes 1975-ben, halála előtt két évvel vásárolt meg 250 ezer dollárért a Delta Air Linestól. Ezután több mint 300 ezer dollárt költött a felújításra: hálószobát és tárgyalót rendezett be, és a 28 személy szállítására átalakított a gépet négy tévékészülékkel is ellátták, amelyek egy videorendszerhez kapcsolódtak.

 

il14 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. február 15-én indította el a Malév menetrend szerinti Budapest – Frankfurt – Brüsszel járatát. Az útvonalon kezdetben Il-14-es, majd Il-18-as gépek közlekedtek. A járat érdekessége volt, hogy Magyarországnak ebben az időben még csak Belgiummal volt hivatalos, kormányok közötti légügyi egyezménye, melyet 1957. június 1-jén kötöttek meg (mely alapján 1958. március 17-én a Malév elindította brüsszeli járatát). Ennek ellenére az NSZK engedélyezte a járatnyitást, de a német Lufthansa csak 1967-től repült Budapestre.

 

twa300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. február 25-én indította el az amerikai TWA légitársaság az USA első, B747-essel teljesített, menetrend szerinti belföldi járatát. A Pan Am után a TWA lett az új típus második üzemeltetője. A Los Angeles – New York (JFK) útvonalra 258 utas váltott jegyet, míg visszafelé már 311-en ültek a 342 személyes repülőgépen. A TWA ebből az alkalomból nyitotta meg JFK repülőtéren az új, 20 millió dolláros ráfordítással elkészült terminálját.

 

Január

 

mooney 300

Negyven évvel ezelőtt, 1980. január 7-én egy Mooney 231-es új rekordot állított fel, amikor az USA nyugati és keleti partvidéke közötti távolságot nonstop repüléssel, 8 óra 4 perc alatt tette meg. Az útvonalon a gép csaknem 400 liter üzemanyagot használt fel. Az egymotoros kisgépeket készítő Mooney International a Texas állambeli Kerrville repülőterén működött. A Mooney-testvérek gépei kategóriájukban mindig is a leggyorsabbnak és legmodernebbnek számítottak, s magánemberek és repülőklubok napjainkban is számos példányt használnak belőlük a világ minden pontján. Ennek ellenére a cég 2019 novemberében bejelentette, hogy megszünteti a repülőgépek és részegységek gyártását.

 

c97

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1945. január 9-én új sebességi rekordot állított fel a Boeing egyik XC-97 Stratofreighter gépe. A típust a B-29-es és B-50-es bombázókból fejlesztették ki. Jellegzetessége volt a nagyobb átmérőjű, túlnyomásos dupla „buborék” törzs. Az első három XC-97-es prototípus 1944 novemberében már repült, de a sorozatgyártás csak a háború után indult be. A módosított YC-97 változat szárnyait áttervezték, megnövelték a függőleges vezérsíkot és erősebb motorokat építettek be. 1944 és 1958 között több változatban, összesen 888 C-97-est építettek. A polgári célokra, utasszállításra kifejlesztett C-97-es a Boeing Model 377 Stratocruiser nevet kapta. A több mint 6700 kilométer hatótávolságú katonai változatok még a vietnami háború idején is szolgálatban álltak.

 

b747pan 300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. január 12-én szállt le először egy technikai próbajárat során B747-es repülőgép Londonban. A Jumbo Jet első megrendelője, a Pan Am az első átvett géppel – utasok nélkül – kezdte meg a New York és London közötti próbarepüléseket. Eredetileg azt tervezték, hogy a repülőtéri földi kiszolgálást is tesztelő program részeként (és persze a reklámlehetőség kihasználására), további öt európai fővárosba is elrepülnek, de a még kiforratlan hajtómű problémái és a kedvezőtlen időjárás miatt erre végül nem került sor. 1970. január 21-én este, helyi idő szerint 19:30-kor 345 utassal és 22 fős személyzettel tolták ki a repülőtér állóhelyéről a „Clipper Young America” névre keresztelt B747-est, hogy a Pan Am színeiben elrepüljön a brit fővárosba. Mivel az egyik hajtómű meghibásodott, végül egy másik B747-es, a „Clipper Victor” szállt fel január 22-én, hajnali két óra előtt néhány perccel, és 14:02-kor érkezett meg London Heathrow repülőterére.

 

cherokee

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. január 14-én hajtotta végre első, sikeres repülését a Piper PA-28 Cherokee. A teljesen fémből készült, mintegy 1200 alkatrészből álló repülőgéphez az ugyancsak amerikai Lycoming cég szállította a motort. A napjainkban is népszerű Cherokee a két- vagy négyüléses, egymotoros, alsószárnyas könnyű repülőgépek kategóriájába tartozik, és oktatási célokra vagy túrarepülésekre éppúgy használható, mint légitaxiként. Az első PA-28-as 1960-ban kapta meg a légialkalmassági bizonyítványt az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA). Az alaptípust a gyár továbbfejlesztette, nagyobb teljesítményű motorral látta el, majd elkészült a hosszabb, hatszemélyes változat, a Cherokee Six is, melyet később PA-32R Saratoga néven 2009-ig gyártottak.

 

lcb stu300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1995. január 20-án utoljára szállt fel Ferihegyen a Malév HA-LCB lajstromjelű Tu-154-ese. 1994 nyarán a Flughafen Stuttgart GmbH levélben érdeklődött a Malévnél, kaphatnának-e egy leselejtezett, de repülésre még alkalmas gépet, melyet földi biztonsági gyakorlatokra szeretnének használni. Egyben vállalták a repülőgép kiszállításának költségeit is. Január 20-án többek között az Aeroplex (ACE) szakemberei is a géppel utaztak, hogy Stuttgartban kiépítsenek néhány, még használható berendezést és alkatrészt. A rendhagyó búcsúrepülésen részt vett Oszetzky István Malév főpilóta és Mazalin Tibor fedélzeti mérnök, aki tagja volt annak a személyzetnek, amelyik 1973. szeptember 24-én Dr. Fülöp András vezetésével hazahozta a gyárból a Tu-154-est. A HA-LCB 1994. július 23-án teljesítette utolsó menetrend szerinti repülését, ezután kivonták a forgalomból. Összes repült ideje 26 140 óra, leszállásainak száma 16 314 volt. A gép törzséről még Ferihegyen eltávolították a Malév festést, és a helyére a Stuttgarti repülőtér emblémája került. Jelenleg is repülőszemélyzetek és a tűzoltók használják gyakorlás céljára.

 

sitalp 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1960. január 23-án először szállt le az Antarktiszon egy sítalpakkal felszerelt, Lockheed C-130D teherszállító. A Hercules a világ egyik leghosszabb ideje szolgálatban álló, legelterjedtebb és legtöbbet alkalmazott, rendkívül sokoldalú repülőgépe. Az USAF 1951 februárjában jelezte igényét egy új szállítógépre, s a meghirdetett tendert 1952. július 2-án a Lockheed nyerte el. A projekt kezdetben L-206, Model 82, majd később YC-130, illetve C-130 néven zajlott. A gép prototípusa 1954. augusztus 23-án emelkedett először a levegőbe a kaliforniai Burbankben. Ezután a sorozatgyártást a Lockheed Mariettában lévő üzemébe helyezték át, ahol eddig már több mint 2500 C-130-ast gyártottak le. L-100-as néven épült polgári Hercules is. Az első C-130-asokat 1955 szeptemberétől kezdték el leszállítani az USA hadserege számára. A legendás repülőgép részben áttervezett, sítalpakkal felszerelt változata lett az LC-130D, majd az LC-130H és LC-130R. Elsődleges feladatuk az Antarktiszon lévő radarok és kutatóbázisok személyzetének ellátása. A Hercules a valaha volt legnagyobb repülőgép, amelyik repülőgép-hordozón le- és felszállt fékezőhorog és katapult nélkül. A modernizált J-változata egy rövidebb és egy hosszabb altípusként, jelenleg is épül.

 

aa old300

Kilencven évvel ezelőtt, 1930. január 25-én 12 kisebb helyi légitársaság egyesülésével, Wilmingtonban létrejött az American Airlines. Az AA jelenleg a világ legnagyobb légitársasága. E címet úgy sikerült elérnie, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium 2013. november 13-án kiadta az engedélyt az 1939 óta működő US Airways és a 2011 novemberében csődbe jutott AA-t birtokló AMR Corp összeolvadására. A világ legnagyobb útvonalhálózatával rendelkező, 100 ezer alkalmazottat foglalkoztató AA évi utasszámát akkoriban 190 millióra, a forgalom értékét pedig 40 milliárd dollárra tervezték. Az AA 608, a US Airways pedig 340 gépet vitt a „házasságba”. 2013-ban azonban még csak a tényleges integrációs folyamat indult be, melynek egyik legfontosabb eleme volt többek között a helyfoglalási rendszerek egyesítése. A gyakorlatban az egyesülés végül 2015 októberében fejeződött be. Az AA először a 2011 októberében indított menetrend szerinti járatot New Yorkból Budapestre. A járatot a következő évben azért szüntették meg, mert a „ráhordást” (Ferihegyen átszálló utasokat) biztosító Malév 2012 februárjában csődbe ment. Ezután az AA 2018 májusában Philadelphiából indított napi járatot a magyar fővárosba, az idei nyári menetrendi szezonban, május 7-től október 24-ig pedig repülni fog Chicago és Budapest között is.

 

mil300

Ötven évvel ezelőtt, 1970. január 31-én hunyt el 61 éves korában Mihail Leontyjevics Mil szovjet repülőmérnök, helikoptertervező, a „Mi-” típusjelű helikopterek főkonstruktőre. Mil 1909. november 22-én született Irkutszkban. 1931-ben fejezte be főiskolai tanulmányait, és a Szovjetunió Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézetben (CAGI) kezdett el dolgozni. Nyikolaj Kamov helyetteseként ekkor került egy életre szóló kapcsolatba a forgószárnyas repüléssel. 1947-ben Mil egy helikopterek kifejlesztésére Moszkvában létrehozott tervezőiroda főkonstruktőre lett. Vezetésével hozták létre az első szovjet sorozatban gyártott helikoptert, a Mi–1-et. Utolsó munkája a kétrotoros V–12 (Mi–12) helikopter volt, amelynek első kísérleti repülésére már csak halála után került sor. A tervezőiroda, illetve a Moszkvai Helikoptergyár ezután továbbra is megtartotta az akkor már világhírűvé vált „Mi-” típusjelet, Mil utódja pedig legközelebbi munkatársa, Marat Nyikolajevics Tiscsenko (1931-2015) lett. Magyarországon a Mi-1, Mi-2, Mi-4, Mi-8, Mi-17, valamint a Mi-24-es változatok közül négy típust napjainkban is üzemeltetnek.

 

 

 

 

 

 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates