Cikkek

Évfordulók

Augusztus

 

qantlogo300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 1-jén kezdte meg működését a Qantas Airways Ltd. Az ausztrál nemzeti légitársaság elődjét 1920. november 16-án alapították meg Wintonban. 1934-ben a brit Imperial Airways közreműködésével jött létre a Qantas Empire Airways Ltd. (QEA), melynek részvényeit 1947-ben megvásárolta az ausztrál kormány. Amikor 1967-ben megváltoztatták a légitársaság nevét, tevékenységét kiterjesztették Ausztrália és Tasmánia teljes területére. 1992-ben a Qantas megvásárolta az Australian Airlines légifuvarozót, s még ebben az évben lehetőséget teremtettek a társaság privatizációjára. A Qantas részvényeit 1995-ben vezették be az ausztrál tőzsdére.

 

dc8iberia300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 7-én indította el az Iberia a világ akkori leghosszabb, nonstop menetrend szerinti légijáratát Madrid és Buenos Aires között. Az útvonal hossza 10 340 km volt, az átlagos repülési idő pedig meghaladta a 12 órát.

 

b737ma300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 8-án hajtotta végre első felszállását a Boeing gyár B737-200 típusú utasszállítója. A típusból a Malév 1988-tól 2000-ig összesen hét bérelt repülőgépet üzemeltetett (HA-LEA, -LEB, -LEC, -LEH, -LEI, -LEK, LEM), s egy ideig magyar lajstromban repült a CityLine Hungary ugyancsak ilyen változatú, HA-LEW lajstromjelű Boeingja is. Az amerikai típus forgalomba állításával vette kezdetét a Malévnél az addig kizárólag szovjet gépekből álló flotta lecserélése.

 

lenard300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 9-én nevezték ki a Malév új vezetőit. A légitársaság vezérigazgatója Hűvös Sándor után Lénárd György lett, aki 1975 novemberéig irányította a magyar nemzeti légitársaságot.

 

dc4 300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. augusztus 9-én adták át az utolsó DC-4-es négymotoros utasszállítót a South African Airlines (SAA) megrendelésére. A gép prototípusa 1938. június 7-én, a módosított és később sorozatban gyártott DC-8E változat pedig 1942. február 14-én emelkedett először a levegőbe. 1947. augusztus 11-ig 1242 DC-4-es hagyta el a Douglas gyárat, ebből 952 katonai C-54-es az USAAF, 211 RD5D az US Navy számára, 79 példány pedig polgári használatra készült. A típus speciális változata volt a VC-54C-DO, mely Roosevelt elnököt szállította, Winston Churchill számára pedig egy C-54B-1-DO-t építettek.

 

robotos300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. augusztus 23-án hajtották végre az Egyesült Államok Daytown (Ohio) Weight Field repülőterén a hadsereg egymotoros, hat személyes Fokker C-14B (F.14) gépével Carl Crane és George Holloman pilóták, valamint Raymond Stout mérnök az első sikeres, automatikus leszállást. A közelben található Patterson Fieldről öt rádióadó sugározta a gép számára a kormányok giroszkópos vezérléséhez szükséges jeleket. A kísérlethez szükséges berendezéseket a gépészmérnök végzettségű Crane fejlesztette ki. Bár az amerikai hadsereg ekkoriban még nem tanúsított különösebb érdeklődést az automatikus repülés iránt, Crane továbbra is a műszeres repülés tökéletesítésén dolgozott, mert korát megelőzve hitt abban, hogy a pilóták nem támaszkodhatnak kizárólag a saját érzékszerveikre, csak a műszerekben szabad bízniuk.

 

condor300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. augusztus 23-án a kaliforniai Shafterben Dr. Paul B MacCready Gossamer Condor elnevezésű, kizárólag emberi erővel (pedálokkal) hajtott repülőgépének sikerült teljesítenie a Henry Kremer brit gyáros által alapított, 50 ezer angol fontos díj feltételeit. A 29 méter fesztávolságú, de mindössze 32 kg tömegű, könnyűfém szerkezetű, vékony Mylar borítású légijármű pilótája és egyben „motorja” Bryan Allen volt. A hét perc 27 másodperces repülés legnehezebb fázisa az előírt fordulók végrehajtása volt, melyeknél a Wright testvérek „szárnycsavaró” módszerét alkalmazták, így a gépnek nem volt szüksége külön kormányfelületekre. Két évvel a rekord után, 1979. június 13-án MacCready megnyerte a második, immár 100 ezer fontos Kremer-díjat is, amikor a Gossamer Albatross három óra alatt, sikeresen átrepülte a La-Manche csatornát.

 

lufinyit300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. augusztus 26-án szállt le Ferihegyen a Lufthansa első menetrend szerinti járatának gépe. A Frankfurt – München – Budapest - Belgrád útvonalon kezdetben heti két alkalommal, B727-30 típusú gép repült. Bár Magyarország és az NSZK között még nem volt érvényes államközi szintű légügyi egyezmény, a különböző légitársasági megállapodások biztosították a zavartalan üzemelést. A Lufthansa és a Malév 1958-ban vonalközi, 1959-ben kölcsönös vezérügynöki, 1960-ban földi kiszolgálási szerződést, 1967-ben pedig pool-egyezményt kötött egymással. A Malév 1960. február 15-én nyitotta meg frankfurti, majd 1963. július 25-én müncheni járatát. A Lufthansa első magyarországi irodája 1969. április 28-án kezdte meg működését Budapest belvárosában.

 

an2mal300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. augusztus 31-én hajtotta végre első sikeres felszállását az Antonov tervezőiroda (OKB–153) akkor még SZH–1 típusjelzésű, egymotoros, kétfedelű repülőgépének prototípusa, melyet áttervezése és 1948-ban megkezdett sorozatgyártása után, An-2-es éven ismert meg a világ. Az elsősorban mezőgazdasági feladatokra szánt, könnyű szállítógépből közel húsz típusváltozatban, több mint 18 ezer példány épült a Szovjetunióban, Lengyelországban és Kínában. Magyarországon elsőként a légierő állította szolgálatba 1956-ban, majd ezt követően a hazánkban ma is üzemelő típus fontos szerepet kapott a mezőgazdasági- és sportrepülésben is.

 

 

Július

 

model40

Kilencven évvel ezelőtt, 1927. július 1-jén indította el a Boeing Air Transport légitársaság menetrend szerinti, Chicago-San Francisco járatát. Az útvonalon – közbenső leszállásokkal - összesen 24 Boeing Model 40 típusú, háromszemélyes, egymotoros gép közlekedett. A típus sebessége 206 km/óra, hatótávolsága pedig mindössze 1046 km volt.

 

amal300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. július 2-án ért tragikus véget a világ egyik leghíresebb pilótanőjének rekordrepülése. Amelia Earhart 1937 nyarán nem sokkal 40. születésnapja előtt arra készült, hogy a nők közül elsőként, nyugat-keleti irányban, az Egyenlítő mentén repüli körbe a Földet Floridából Kaliforniáig, de út közben, ezen a napon navigátorával, Fred Noonannel együtt, Új-Guinea és a Howland-szigetek között nyomtalanul eltűntek.

 

moi300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. július 4-én hajtotta végre első sikeres repülését a szovjet Il-18-as utasszállító prototípusa. Az Aeroflot 1958 májusában állította forgalomba az első Il-18-asát. A Malév 1960 – 1989 között összesen nyolc Il-18-ast üzemeltetett, közülük három semmisült meg katasztrófában (HA-MOD, HA-MOC, HA-MOH), egy másik gépet pedig (HA-MOF) egy bukaresti földi sérülés miatt kellett kiselejtezni. Magyarországon három ilyen típusú gép maradt. A HA-MOA és a HA-MOG a ferihegyi Aeroparkban látható, a HA-MOE pedig Szolnokra került. A nyolcadik gép egy ideig Abda közelében presszóként működött, majd végül Kassán, az ottani repülési múzeumban talált új otthonra.

 

strato300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. július 8-án hajtotta végre első sikeres repülését a Boeing Model 377 Stratocrusier típusú utasszállító repülőgép. A B-29-es bombázóból kifejlesztett C-97 Stratofreighter teherszállító polgári változatának első példányát 1949. január 31-én adták át. A típust, melynek alsó fedélzetén koktélbár és társalgószalon is működött, csak 1958-ig használták a légitársaságok, mert a csaknem kétszer gyorsabb, sugárhajtóműves B707-es és DC-8-as megjelenésével elavulttá vált.

 

bapriv300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. július 16-án privatizálták az addig állami tulajdonú British Airwayst, miután ezt megelőzően 237 millió fontért megvásárolta a British Caledonian légitársaságot. Az egyesülést követően, összesen 720 millió, egyenként 1,25 font névértékű részvényt bocsátottak ki, melyekből külföldi vásárlók is részesülhettek. A privatizált British Airways első elnöke Lord King lett.

 

 

Június

 

b707ma

Ötven évvel ezelőtt, 1967. június 6-án készült el a Boeing ezredik sugárhajtóműves utasszállító gépe, egy B707-323-as. A típus első változata, a Dash-80 1954. július 15-én emelkedett először a levegőbe. A B707-es különböző változataiból 855 példány épült. 1990 márciusától, néhány hónapig a Malév is üzemeltetett egy B707-341C változatú teherszállítót.

 

legbol

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. június 11-14. között rendezte meg a Magyar Vöröskereszt Egylet a Mátyásföldi repülőtéren az első Nemzetközi Légbőlmentési Konferenciát és repülőversenyt. A nagyszabású rendezvény során június 12-én a Malert HA-FKB lajstromjelű Fokker F.VII típusú gépéből először ejtőernyővel kidobták az orvosi felszerelést, majd ezt követően hajtott végre 800 méter magasból sikeres ejtőernyős ugrást két orvos és két ápolónő.

 

limasz300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. június 19-én indította a Maszovlet első menetrend szerinti külföldi járatát (pozsonyi közbenső leszállással) Prágába.

 

bors300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. június 20-án avatták fel a Budaörsi repülőteret.

 

locki

Harminc évvel ezelőtt, 1987. június 21-én érkezett meg Párizs Le Bourget repülőterére az a Lockheed 18 Lodestar típusú kétmotoros repülőgép, mely 88 óra 19 perc alatt kerülte meg a Földet. A két pilóta, Patrick Fourticq és Henri Pescarolo mintegy három órával javította meg Howard Hughes 1938-as rekordját, aki egy ugyanilyen típusú repülőgéppel 91 óra 8 perc alatt teljesítette akkori rekordrepülését.

 

misi300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. június 23-án indult el a Maszovlet menetrend szerinti miskolci járata, melyet 1950-ben meghosszabbítottak Nyíregyházáig. 1954-es létrejötte után a Malév 1963-ig üzemeltette a járatot. Ezt követően a repülőteret a magyar sportrepülés szolgálatába állították.

 

mart300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1992. június 30-án alakult át egyszemélyes állami részvénytársasággá a Malév, melynek első igazgatósági elnöke Osváth György, a felügyelőbizottság elnöke pedig Gálszécsy András lett.

 

 

Május

 

carav300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. május 2-án nyitotta meg az Air France menetrend szerinti budapesti járatát. A francia nemzeti légitársaság Caravelle, majd B727 típusú gépei kezdetben még prágai közbenső leszállással repültek a magyar fővárosba. Hazánk és Franciaország 1960. május 2-án kötött légügyi egyezményt, mely alapján a Malév már ugyanebben az évben, szeptember 2-án elindította párizsi járatát, kezdetben Il-14-es, majd Il-18-as típussal.

 

est300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. május 6-án szenvedett katasztrófát az amerikai Lakehurstben a német Hindenburg léghajó, mely fedélzetén 37 fizető utassal és 60 főnyi személyzettel, május 3-án szállt fel Frankfurtból. A léghajó hajnalban érkezett meg az USA keleti partvidékére, majd a leszállás előtti pillanatokban a levegőben kigyulladt, és a földre zuhant. A fedélzeten tartózkodó utasok közül 12, míg a 60 fős személyzetből 22 ember halt meg, a földön pedig az amerikai haditengerészet egyik tagja szenvedett halálos sérüléseket a lehulló roncsdaraboktól. A Hindenburg drámai pusztulása megpecsételte a német léghajózás sorsát, mert többé senki sem akart a robbanásveszélyes járművekkel közlekedni.

 

klmrek300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. május 7-én a holland KLM a nyugat-európai országok légitársaságai közül elsőként, megnyitotta budapesti irodáját.

 

lindi300

Kilencven évvel ezelőtt, 1927. május 21-én Charles Lindbergh egymotoros, „Spirit of St. Louis” nevű gépével 33 óra 29 perc alatt New Yorkból Párizsba repült. A 25 éves légiposta-pilóta azt a 25 ezer dolláros díjat szerette volna megszerezni, amelyet Raymond Orteig, egy szállodaipari üzletember ajánlott fel annak, aki elsőként repüli át egyedül az Atlanti-óceánt. Lindberghnek sikerült meggyőznie St. Louis üzletembereinek egy csoportját, hogy finanszírozzák a transzatlanti repülését. 1927. május 20-án, helyi idő szerint 7 óra 54 perckor szállt fel New York Roosevelt Field repülőterén, és végül sikeresen leszállt Párizs Le Bourget-ben. Amikor visszatért, négymillió ember ünnepelte New York utcáin. A világhírű pilóta 1974. augusztus 26-án halt meg otthonában, Hawaii-ban.

 

conci300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. május 21-én egy Concorde megismételte Charles Lindbergh 50 évvel korábbi repülését, a szuperszonikus utasszállító 3 óra 44 perc alatt tette meg a New York - Párizs távot.

 

lhcfr300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1992. május 23-án teljesítette első menetrend szerinti repülését önálló magyar személyzettel, a Malév japán charterjáratokra bérelt B767-300-asa. A Budapest – Frankfurt – Budapest útvonalon a HA-LCH lajstromjelű gép kapitánya Baranyi Károly, első tisztje pedig Borovszky János volt.

 

tu5300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. május 25-én nyitotta meg a Malév menetrend szerinti barcelonai járatát. A magyar Tu-154-esek a nyári idegenforgalmi főszezonban heti egy alkalommal repültek a Budapesttől 1720 km távolságra lévő Barcelona El Prat de Llobregat nemzetközi repülőtérre, mely abban az évben már 5 millió utast fogadott és indított.

 

rust300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. május 29-én a 19 éves német Mathias Rust Cessna 172-es gépével előzetes bejelentés és engedély nélkül, Helsinkiből Moszkvába repült, ahol a Vörös téren szállt le. Rustot egy szovjet bíróság illegális határátlépésért, a nemzetközi légügyi egyezmények megsértéséért és közbotrányokozásért négy év munkatáborban letöltendő büntetésre ítélte, de végül 14 hónap után amnesztiát kapott, és visszatérhetett Németországba. Repülőgépét a berlini Technikai Múzeumban állították ki.

 

rijeka300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. május 31-én nyitotta meg a Malév menetrend szerinti rijekai járatát. Az első gép kapitánya Pintér Tibor Tu-134-es típusfőpilóta volt. A magyar turistacsoportokat szállító járatok a nyári főszezon végéig (szeptember 30-ig) hetente kétszer közlekedtek. 1975-től a Malév gépei már rendszeresen repültek az ugyancsak az Adriai-tenger partján található Dubrovnikba és Splitbe is.

 

Április

 

orly300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. április 1-jétől a Malév menetrend szerint járatai Párizs Le Bourget helyett már Orly repülőtéren szálltak le. A Malév 1960. szeptember 2-án indította el Il-14-es géppel menetrend szerinti párizsi járatát. A Budapest – Frankfurt - Párizs útvonalon a következő évben már Il-18-as közlekedett. A harmadik repülőtérváltásra 1990-ben került sor, amikor a nyári menetrendi időszaktól – egészen a 2012-es csődig – a Malév gépei Párizs CDG (Charles de Gaulle) repülőtérre érkeztek.

 

b737kicsi

 Ötven évvel ezelőtt, 1967. április 9-én hajtotta végre első felszállását az amerikai Boeing gyár B737-100-as utasszállítója. A két Pratt & Whitney JT8D-9 kétáramú hajtóművel felszerelt gép első megrendelője 21 géppel a német Lufthansa légitársaság volt. A sorozatgyártás beindításához hozzájárult, hogy két amerikai légitársaság, a United Air Lines és a Western Air Lines együtt 60 példányt rendelt az új típus 1,8 méterrel hosszabb, B737-200-as változatából.

 

jak300

 

Huszonöt évvel ezelőtt, 1992. április 10-én a Malév Jak-40-es típussal, újra beindította Luxemburgba menetrend szerinti járatát. Az eredeti járatnyitásra 1968. május 17-én került sor (prágai közbenső leszállással), s a Malév Il-18-as, majd 1969-től Tu-134-es gépei hetente egyszer repültek Luxemburgba. 1970-ben az útvonalon a Malév a tervezett 26 helyett már összesen csak hat járatot indított, melyeken az átlagos utaslétszám mindössze három (!) fő volt. A jelentős veszteség miatt végül a járatot megszüntették, s az 1992-es ismételt próbálkozás sem bizonyult hosszú életűnek.

 

maa300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. április 11-én érkezett meg a Szovjetunióból a Malév első Il-14-es repülőgépe, a HA-MAA. 1969-ig a Malév összesen nyolc ilyen típusú kétmotoros, 32-36 személyes gépet üzemeltetett, két további Il-14-est pedig kormányzati repülésekre használtak. A HA-MAH lajstromjelű gép1964-ben egy hangártűz áldozata lett, a HA-MAB pedig kiselejtezése után egy tűzoltógyakorlaton semmisült meg. A többi Il-14-est a szovjetek visszavásárolták, és éveken át tovább üzemeltették.

 

moe300b

Harminc évvel ezelőtt, 1987. április 22-én repült át Szolnokra a Malév kiselejtezett, HA-MOE lajstromjelű Il-18-as gépe, melyet az ottani katonai repülőtér múzeumában állítottak ki. A gép 1962. december 28-án érkezett meg Ferihegyre, s egy áruszállító járaton, 1987. március 19-én teljesítette utolsó kereskedelmi útját.

 

lch300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1992. április 26-án, 10 óra 42 perces nonstop repüléssel érkezett meg a Boeing gyárból Ferihegyre a Malév öt hónapra bérelt első B767-300-asa, a HA-LHC. A 218 személyes géppel japán nagyvárosokból szállítottak charterjáratokkal turistacsoportokat Budapestre, ahonnan az utasok a Malév menetrend szerinti járataival utaztak tovább Nyugat-Európába. A Malév két saját tulajdonú B767-200-asa 1993. május 10-én (HA-LHA), illetve május 17-én (HA-LHB) érkezett meg.

 

dcuni300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. április 27-én vette át az amerikai United Airlines az első DC-6-os gépet, melyet a New York – San Francisco útvonalon állítottak forgalomba. A DC-4-es továbbfejlesztésével megszületett új, négymotoros típus elterjedése tette lehetővé, hogy 1948 és 1952 között az Egyesült Államokban megduplázódjon a légiutasok száma. A DC-6-os különböző változataiból 1959-ig 704 példány épült.

 

ist300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. április 28-án indította el a Malév Il-18-as géppel menetrend szerinti járatát Isztambulba. A török nagyváros ekkor még közbenső leszállóhelyként szerepelt a menetrendben, mert a járat végállomása Kairó volt. Az 1969-es téli menetrendi időszakban indult el Tu-134-es típussal a Malév Budapest – Bukarest – Isztambul járata, s később létrejött a közvetlen légi összeköttetés is Magyarország és Törökország között. Isztambul a Malév 2012. február 3-i leállásáig szerepelt a légitársaság menetrendjében.

 

Március

 

beri300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. március 3-án hajtotta végre első felszállását a szovjet Berijev Be-30-as. Az eredetileg 14 személyes utasszállító repülőgép tervezési munkái az 1960-as évek elején kezdődtek meg. Az elkészült Be-30-as alaptípuson számos konstrukciós hibát kijavítottak, és az ülések számát 17-re növelték. A módosítások nyomán megszületett Be-32-esből azonban mindössze nyolc példány épült meg annak ellenére, hogy az MGA (Szovjet Légügyi Hatóság) kiváló minősítést adott a típusnak, és sorozatgyártásra javasolta. Erre főleg politikai okokból nem került sor, mivel a Szovjetunió a csehszlovák repülőgépgyártás támogatása mellett döntött, és végül L-410-es repülőgépeket vásárolt.

 

marek300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. március 4-én alakult meg a KIM (Könnyűipari Minisztérium) Ejtőernyős- és Repülőklub jogutódaként a Malév Repülőklub, melynek első elnöke dr. Fülöp András, titkára pedig Berkes Miklós lett. A Malév akkori vezetősége azt a célt tűzte ki, hogy olyan sportolási lehetőséget biztosítsanak a vállalat dolgozóinak, amely egyben a jövő pilótáinak szakmai alapképzését is segíti. A Dunakeszi repülőtéren működő Malév Repülőklub évtizedeken át az ország egyik legsikeresebb sportklubja volt.

 

sabi300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. március 7-én a belga Sabena légitársaság menetrend szerinti járatot indított Budapestre. A Sabena, mint Európa egyik legrégebbi légitársasága sokáig meghatározó szerepet vállalt Belgium afrikai gyarmataival való kapcsolattartásában, később pedig „hagyományos” hálózatán Brüsszelből szinte a világ minden pontját el lehetett érni. A 2001-ben bekövetkezett csődje után, egy év múlva egy belga befektetői csoport létrehozta az SN Brussels Airlinest, mely 2006-ban már a Brussels Airlines néven működött tovább. Végül, a német nemzeti légitársaság terjeszkedési stratégiája részeként, 2016 végén a Lufthansa cégcsoport tagja lett.

 

an10 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. március 7-én hajtotta végre első felszállását a szovjet Antonov tervezőiroda An-10-es utasszállítója. A repülőgépet 1955-ben kezdték tervezni, s 1960-ban állt szolgálatba. Összesen több mint 500 épült belőle. Az első, 84 személyes változat kezdetben Kuznyecov NK-4-es légcsavaros-gázturbinás hajtóművekkel készült. A továbbfejlesztett, 2 méterrel hosszabb, megnövelt vezérsíkkal rendelkező An-10A már modernebb AI-20-as hajtóműveket kapott. Az An-10-es áttervezésével épült meg az An-12-es teherszállító gép, amelynek különböző változataiból összesen több mint 1200 példány épült.

 

grofzep300

Száz évvel ezelőtt, 1917. március 8-án hunyt el Ferdinand von Zeppelin gróf, a róla elnevezett léghajók kifejlesztője.

 

conv300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. március 16-án hajtotta végre első felszállását San Diegóban a Convair-Liner 240-es utasszállító. A DC-3-as felváltására tervezett, nagyobb teljesítményű, 40 személyes gépből csak 176 példány készült, mert az 1950-es években Convair 340, majd Convair 440 Metropolitan típusjelzéssel továbbfejlesztették. Az igazi modernizálást azonban az jelentette, amikor a gépen a hagyományos csillagmotorokat először Allison (Convair 580), majd Rolls Royce (Convair 600/640) gyártmányú légcsavaros gázturbinákkal szerelték fel.

 

imper300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. március 22-én kötötték meg Budapesten a magyar-brit légiforgalmi egyezményt. Az Imperial Airways már ezt megelőzően, 1935-ben megnyitotta rendszeres budapesti járatát, a brit légitársaság gépei a Budaörsi repülőtér 1937-es megnyitásáig még Mátyásföldön szálltak le. Ebben az időben egy London-Budapest légiút - a közbenső leszállások miatt - még 9 óra hosszat tartott. A második világháborút követően csak 1960. október 21-én került sor arra, hogy Nagy-Britannia és Magyarország között újabb légügyi egyezményt írjanak alá.

 

awacs300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. március 23-án állt szolgálatba az USAF első E-3 AWACS típusú légtérellenőrző és felderítő repülőgépe. Az AWACS (Airborne Warning and Control System) egy komplex légi felderítő- és irányítórendszer, melynek kifejlesztése az 1960-as évek végén indult el. 1970 nyarán született döntés arról, hogy a DC-8-assal szemben a Boeing gyár B707-320B típusú, módosított gépébe építik be a Westinghouse által gyártott radarrendszert. Az USAF (US Air Force) 1975 tavaszán rendelt meg 34 E-3A típusú gépet. Az első szériapéldány berepülésére 1975. október 31.-én került sor. Az AWACS első példányát az oklahomai Tinker légibázison állomásozó 522. légtérellenőrző és irányító ezred vette használatba.

 

tener300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. március 27-én történt a spanyolországi Tenerife szigetén a polgári repülés történetének addigi legnagyobb légikatasztrófája. Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NTSB vizsgálata elsősorban a holland kapitány felelősségét állapította meg. A KLM nagy tapasztalatú, több mint 12 ezer repült órával rendelkező B747-es vezető oktatópilótája ugyanis egyértelmű irányítói engedély nélkül kezdte meg a felszállást, és – már a levegőbe emelkedve – összeütközött a Pan Am futópályán guruló B747-esével. A tragikus esemény során 583-an vesztették életüket.

 

bonanza300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. március 31-én készült el a tízezredik Beechcraft Bonanza típusú repülőgép, melynek különböző változataiból 1945 és 1995 között, több mint 17 ezer példány készült. A 4-5 személyes, egymotoros alaptípus legfontosabb jellemzője a V-alakú, „pillangó” vezérsík volt, de ezt a megoldást csak 1982-ig alkalmazták, utána áttértek a hagyományos elrendezésre. A Bonanza katonai változatát QU-22 típusjelzéssel a vietnami háborúban is használták. A nagysikerű széria modernizált példányai (B36TC, A36) már hathengeres, 300 lóerős, befecskendezéses Continental motorral épültek, és a pilótán kívül öt utast, vagy 300 kg árut szállíthatnak. A Beechcraft gyakorlatilag a Bonanza bázisán fejlesztette ki később a kétmotoros Baron típusváltozatot.

 

 

Február

 

afconni300

Hetven évvel ezelőtt, 1947. február 1-jén indította el az Air France első Párizs – New York járatát. A négymotoros Lockheed Constellation repülőgép két közbenső leszállással (Shannon és Gander) teljesítette az útvonalat.

 

bristol300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. február 1-jén a brit BOAC elindította a világ leghosszabb menetrend szerinti, légcsavaros-gázturbinás járatát Londonból a dél-afrikai Johannesburgba. Az útvonalon a légitársaság brit gyártmányú Bristol Britannia típusú utasszállítója repült. A típussal a BOAC decembertől Londonból New Yorkba is repült, de már nem vehette fel a versenyt az újonnan kifejlesztett, jóval gyorsabb Boeing 707-esekkel és Dc-8-asokkal.

 

pexpr300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. február 2-án szállt fel az amerikai People Express utolsó járata New York Newark repülőteréről. Az 1981-ben megalapított légitársaság ezt követően a Continental Air érdekeltségébe került. Utóbbi viszont 2010-ben a két légitársaság fúziójával beolvadt az amerikai United Continental Holding Inc. elnevezésű cégcsoportba.

 

acelog300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1992. február 3-án írták alá a Malév és a Lockheed Aircraft Service International akkori vezetői az Aeroplex (ACE) Kft. létrehozásáról szóló szerződést, mellyel egy magyar-amerikai vegyes vállalatba szervezték ki a Malév teljes műszaki szolgálatát. Az ACE 1998-ban a Malév teljes tulajdonú leányvállalata lett, miután a Lockheed kivált az üzletből. A Malév csődjét követően, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) 2012 októberében megvásárolta a Malév felszámolójától a műszaki leányvállalatot, s az ACE jelenleg is működik.

 

huvos300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. február 6-án nevezték ki a Malév vezérigazgatójává Hűvös Sándort, aki tíz éven át töltötte be ezt a posztot. 1967. augusztus 9-én utóda az addigi főmérnök, Lénárd György lett, míg Hűvöst kinevezték a KPM légügyi főosztályának vezetőjévé.

 

cc4klm300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. február 7-én a holland KLM, a nyugat-európai légitársaságok közül elsőként nyitott menetrend szerinti járatot Amszterdamból Budapestre. Az útvonalon kezdetben 46 személyes, négymotoros DC-4-es, majd DC-6-os gép repült.

 

belgrad300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. február 7-én a Malév legújabb, Il-14-es típusával menetrend szerinti járatot indított Belgrádba. A járatot egy évvel később, 1958. január 23-án meghosszabbították Albánia fővárosába, Tiranába.

 

iljusin300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. február 7-én 83 éves korában elhunyt Szergej Vlagyimirovics Iljusin szovjet repülőgép-konstruktőr. Halála után tervezőirodája továbbra is az ő nevével folytatta működését. Magyarországon a légierő az 1950-es években két gépét használta (Il-10, Il-28), míg a Malév 1957-től az Il-14-es, 1960-tól pedig az Il-18-as típust üzemeltette. A rendszerváltozás után egy magyar magántársaság több mint egy évtizeden át, Il-76-os teherszállító gépekkel végzett nemzetközi áruszállítást.

 

fedelzet 300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. február 9-én a Maszovlet Li-2-es típussal elindította menetrend szerinti Budapest – Pécs - Budapest légijáratát, melyet 1954 novemberétől már a Malév üzemeltetett. A főváros és Baranya-megye székhelye közötti légi összeköttetés 1967-ben szűnt meg.

 

aerostar300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. február 14-én vásárolta meg a Malév Nikolas Salgo, az Egyesült Államok budapesti nagykövetének Piper 601P Aerostar típusú, hatszemélyes repülőgépét, melyet 1984 júliusától a Malév pilótái és műszaki szakemberei üzemeltettek a diplomata megbízásából. A gépet a Malév eredetileg a hajózó és műszaki személyzet szállítására, illetve idegenforgalmi túra- és sétarepülésre kívánta használni. Később a DHL céggel kötött szerződés alapján, Budapest és Bécs között szállítottak vele légiárut. A repülőgépet 1991 novemberében vonták ki a Malév flottájából.

 

c54300

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1942. február 14-én hajtotta végre első repülését az amerikai Douglas gyár négymotoros DC-4-es repülőgépe, melyet ezt követően a légierő megrendelésére C-54 típusjelzéssel gyártottak. A háború után újra beindult a polgári célú DC-4-esek építése, de az alaptípust rövidesen továbbfejlesztették, és DC-6, illetve DC-7 elnevezéssel gyártották a légitársaságok számára.

 

enterp300

Ötven évvel ezelőtt, 1977. február 18-án hajtotta végre első próbarepülését egy speciálisan átalakított B747-es tetejére rögzítve az Enterprise űrrepülőgép. Fél évvel később, augusztus 13-án a hordozógépről leválva, az Enterprise először ért földet önálló siklórepüléssel.

 

moapark300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. február 19-én hajtotta végre utolsó repülését a Malév HA-MOA lajstromjelű Il-18-as repülőgépe, melyet február 22-én vontak ki véglegesen a forgalomból. A gép 1960-tól a selejtezéséig összesen 37 ezer 197 órát töltött a levegőben. A HA-MOA jelenleg a ferihegyi Aeroparkban látható.

 

a320 300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. február 22-én hajtotta végre első repülését az európai Airbus konzorcium A320-as utasszállító gépe.

 

dc7sas300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. február 24-én a skandináv SAS az európai légitársaságok közül elsőként indított menetrend szerinti járatot Koppenhágából az Északi-sarkon át Tokióba. Az útvonalon négymotoros DC-7-es gép közlekedett.

 

 

Január

 

aerof13 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. január 5-én a cégbíróság véglegesen törölte a cégjegyzékből az 1923. január 6-án megalakult, de az 1920-as évek végétől gyakorlatilag már nem működő Aeroexpress Rt. légitársaságot.

 

md300

Ötven évvel ezelőtt, 1967. január 13-án McDonnell Douglas néven egyesült a Douglas Aircraft Company és a katonai gépekre szakosodott McDonnell Company. Ezzel a Boeing, a North American és a Lockheed után, létrejött az Amerikai Egyesült Államok negyedik legnagyobb repülőipari vállalata. A fúziót követően gyakorlatilag mindkét vállalat megőrizte eredeti gyártási struktúráját, de a klasszikus, továbbra is sikeres DC–9-es meghosszabbított törzsű, modernizált változatai már MD-80-as gépcsaládként (MD-82, -83, -87, -88, -90, -95) kerültek be a polgári repülés történetébe, mint ahogyan a DC-10-es utóda is már MD-11-es típusjelzést kapott. 1996-ban a Boeing megvásárolta a McDonnell Douglas polgári gépekkel foglalkozó divízióját. Mivel az MD-95-ös éppen akkoriban került a gyártósorokra, típusjelzését Boeing 717-re változtatták, de gyártását rövidesen beszüntették.

 

beech 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1937. január 15-én emelkedett először a levegőbe a Beechraft Model 18. A kétmotoros, két pilótát és hat utast szállító, teljes egészében fémépítésű repülőgépet 1969-ig gyártották. Ez idő alatt különböző típusváltozataiból (C-45, AT-7, AT-10, AT-11 stb.), több ezer példány készült katonai megrendelésekre is. Ezeket a gépeket elsősorban pilóták, navigátorok és légilövészek kiképzésére használták, de épült fotófelderítő változata is. Az utolsó három (időközben korszerűsített) utasszállító Model 18-ast a Japan Air Lines vette át 1969 novemberében.

 

ketma300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. január 18-án a Malév megszüntette békéscsabai, győri és nagykanizsai járatát, s bejelentették, hogy rövidesen erre a sorsra jut a kaposvári és nyíregyházai járat is. Ezután már csak Debrecen, Pécs és Szombathely szerepelt a menetrendben, de 1969-re végleg megszűnt a belföldi légi közlekedés.

 

b52 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1957. január 18-án tért vissza amerikai légibázisára az a három B-52 Stratofortress nehézbombázó, mely ezt megelőzően január 16-án felszállva, 45 óra 20 perc alatt, közbenső leszállás nélkül körberepülte a Földet. Az USAF Strategic Air Command 93. Bomb Wing egységébe tartozó gépeket az út során háromszor töltötték fel üzemanyaggal a levegőben, négymotoros KC-97-es tankergépekből. A rekordrepüléssel az USA demonstrálni szerette volna, hogy hadászati támadó gépeik gyakorlatilag a Föld bármely pontját képesek elérni.

 

f1old 300

Negyven évvel ezelőtt, 1977. január 25-én hivatalosan is átadták rendeltetésének Ferihegy 1 új, kibővített utascsarnokait. Az 1200 négyzetméter alapterületű indulócsarnokban 14 jegykezelőpultot alakítottak ki, a hozzájuk tartozó vámtiszti munkahelyekkel együtt. Az érkezőcsarnokot ennél jóval kisebbre, mindössze 350 négyzetméteresre tervezték. A beruházás része volt még egy 145 méter hosszú, ugyancsak térrácsos, könnyűszerkezetes technikával készült előtetős közlekedő, s kibővítették a parkolóterületet is.

 

british300

Harminc évvel ezelőtt, 1987. január 27-én Lord King, a British Airways elnöke jelentette be, hogy az állami légitársaság privatizációja során, egyenként 1,25 font névértékben, összesen 720 millió font értékben bocsátanak ki tőzsdei részvényeket, melyek egy részét külföldiek is megvásárolhatták. Szakértők a British Airways értékét – akkori árfolyamon – mintegy 900 millió fontra becsülték.

 

 

 December

 

b727 panam300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. december 4-én az utolsó menetrend szerinti repüléssel végleg beszüntette működését a Pan Am. Az amerikai légitársaság N368PA lajstromjelű, „Clipper Goodwill” elnevezésű B727-es gépe Mark S Pyle kapitány irányításával Brightonból (Barbados) indult el utolsó útjára. A személyzet a floridai Miami International repülőtér megközelítése után még egyszer áthúzott a futópálya felett, majd végül 17 óra 23-perckor szállt le. A búcsúzó járatot hatalmas tömeg várta, a beguruló gépet pedig a tűzoltók vízsugárral köszöntötték.

 

fedelzet 300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. december 12-én a Maszovlet Li-2-es típussal elindította menetrend szerinti Budapest – Győr - Szombathely - Budapest légijáratát, melyet 1954 novemberétől már a Malév üzemeltetett. A főváros és Győr-Sopron megye székhelye közötti légi összeköttetés 1956-ban szűnt meg, míg a közvetlen szombathelyi járat 1967-ig közlekedett.

 

il86bp300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. december 22-én hajtotta végre első repülését a szovjet Il-86-os. A széles törzsű utasszállító repülőgép két évvel később, 1978. december 6-án Ferihegyen is bemutatkozott.

 

voyrep300

Harminc évvel ezelőtt, 1986. december 23-án, 9 nap 3 perc és 44 másodperc után leszállt kaliforniai légibázisán a Voyager repülőgép, mellyel az amerikai Dick Rutan és Jeana Yeager a világon elsőként, közbenső leszállás és tankolás nélkül, sikeresen körülrepülték a Földet. Ezzel többek között felállították az egyenes vonalú és zárt pályán mért, abszolút világrekordot.

 

md80crash 300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. december 27-én Stefan Rasmussen kapitány és Ulf Cedesmark első tiszt irányításával, bravúros kényszerleszállást hajtott végre a SAS légitársaság egyik MD-81-es utasszállítója. A repülőgép Stockholm Arlanda repülőteréről szállt fel, de mintegy 600 méteres magasságban leállt mindkét hajtóműve. A sikeres kényszerleszállás során a gép törzse három részre szakadt, ám ennek ellenére a fedélzeten tartózkodó 122 utas és hétfőnyi személyzet túlélte a balesetet.

 

November

 

carlstrom300

Száz évvel ezelőtt, 1916. november 3-án az amerikai Victor Carlstrom Curtiss R Biplan gépével Chicagóból New Yorkba repülve, egy közbenső leszállással végrehajtotta az Egyesült Államokban az első kísérleti légiposta-járatot. Ezzel egyben az útvonal egyik szakaszán új nonstop távolsági és sebességi rekordot állított fel.+

 

lidplak300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. november 4-én a Maszovlet Li-2-es típussal elindította menetrend szerinti Budapest – Szeged - Budapest légijáratát, melyet 1954 novemberétől már a Malév üzemeltetett. A főváros és a Csongrád-megye székhelye közötti légi összeköttetés a Li-2-es típus kiselejtezésével, 1963-ban szűnt meg.

 

falcon50 300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. november 7-én emelkedett először a levegőbe a franciaországi Mérignac repülőteréről a Dassault-Breguet Mystere-Falcon 50 prototípusa. Az 5-8 utas szállítására képes, a 10-es és 20-as széria továbbfejlesztésével elkészült business jet maximális hatótávolsága a gyári adatok szerint 5830 kilométer volt. 1996-ban modernizálták, így az újabb, Falcon 50EX változat már messzebbre (+740 km) és magasabban, akár FL480-as szinten (14 650 m) is tudott repülni, maximális sebessége pedig elérte a 889 km/órát.

 

trimotor 300

Kilencven évvel ezelőtt, 1926. november 15-én nyitotta meg a Ford company első utasszállító repülőgépe, a 4-AT Trimotor mintegy 5600 négyzetméteres, új gyártócsarnokát. A gép prototípusa öt hónappal korábban, 1926. június 11-én teljesítette első sikeres repülését. A Trimotor gyakorlatilag a holland Fokker FVII-es teljesen fémépítésű, alumínium hullámlemez borítású változata volt, mely emiatt a „Tin Goose” (Bádogliba) becenevet kapta. A hárommotoros típus két változatából, összesen 199 példány készült.

 

f100bp 300

Harminc évvel ezelőtt, 1986. november 30-án emelkedett először a levegőbe a holland Fokker repülőgépgyár F100-as utasszállítója. A gép gyakorlatilag az 1960-as évek végére elkészült Fokker-VFW F.28 „Fellowship” meghosszabbított és modernizált változata volt. 1993. április 2-án végezte első repülését az F100-as öt méterrel rövidebb, F70 típusjelű változata, melyből 1995-től 2010-ig a Malév összesen hat példányt üzemeltetett.

 

Október

 

dh16att300

Száz évvel ezelőtt, 1916. október 5-én George Holt Thomas megalapította és hivatalosan bejegyeztette az első brit légitársaságot. Az Aircraft Transport and Travel Ltd. azonban csak az első világháború befejeződése után kezdhette meg tevékenységét. 1919. augusztus 25-én ez a társaság indította el a világ első nemzetközi légijáratát London Hounslow és Párizs Le Bourget repülőtere között.

 

maszplak300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. október 15-én indult el a Maszovlet első két menetrend szerinti belföldi járata Szombathelyre és Debrecenbe.

 

jakbp 300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. október 21-én szállt fel először a szovjet Jak-40-es repülőgép.

 

martin300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. október 21-én indult el egy Martin M-130 típusú repülőhajóval a Pan Am első, menetrend szerint közlekedő utasszállító „Hawaii Clipper” járata, melyre összesen 11-en váltották meg a 799 dollárba kerülő jegyet. A rekord hosszúságú, 13 ezer 200 kilométeres úton Midway és Wake szigetén az utasok a Pan Am luxusszállodáiban pihenhették ki az út fáradalmait. Ezért a járat csak október 27-én érkezett meg Manilába.

 

a340first

Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. október 25-én szállt fel először az Airbus A340-es repülőgép. A 4 óra 47 perces berepülés során a gép az Atlanti-óceán fölött elérte a 0,85 Mach sebességet.

 

s23 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. október 30-án készült el az első brit repülőhajó, a Short C-class osztályú Canopus. A gépet az Imperial Airways az egyiptomi Alexandria, és az olaszországi Brindisi közötti útvonalán állította forgalomba.

 

Szeptember

 

viki300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. szeptember 1-jén a BEA (British European Airways) légitársaság forgalomba állította a DC-3-as kategóriájába tartozó, de annál nagyobb kapacitású és jóval gyorsabb Vickers Viking típust. Ez volt a második világháborút követően a világon az első, újonnan tervezett utasszállító repülőgép. Ugyanakkor a 24-27 (charter változatban 34) utas szállítására alkalmas Viking kifejlesztésekor, a második világháborús Wellington bombázó számos jól bevált műszaki megoldását is felhasználták.

 

zagcrash 300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. szeptember 10-én Zágráb közelében 9900 méter magasságban (FL330-as repülési szinten) összeütközött a British Airways Trident, és a jugoszláv Inex Adria légitársaság DC-9 típusú repülőgépe. A katasztrófában összesen 176-an vesztették életüket.

 

alitold 300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. szeptember 16-án Olaszországban megalakult az Aerolinee Italiane Internazionali, melynek tulajdonosa 30%-ban az angol BEA lett, és a Linee Aeree Italiane (LAI), melyben az amerikai TWA légitársasági holding 40%-os tulajdonrészt szerzett. Az egy évvel később létrejött Alitalia és a LAI 1957 végén egyesült. A második világháború előtt az Ala Littoria volt Olaszország nemzeti légitársasága, melynek gépei rendszeresen repültek a Budaörsi repülőtérre is.

 

dst300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. szeptember 18-án állt forgalomba az American Airlines DST (Douglas Sleeper Transport) repülőgépe a New York – Los Angeles útvonalon. A DC-3-as összesen 14 fekvőhellyel felszerelt változata, közbenső leszállásokkal 16 óra alatt tette meg a két nagyváros közötti távolságot.

 

magrek 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. szeptember 28-án állította fel a brit RAF (Royal Air Force) Bristol 138A típusú repülőgépe az új magassági világrekordot, amikor 14.983 méterrre emelkedett. A mintegy két óra időtartamú repülés során a pilóta, S R D Swain a világon először viselt – és használt sikeresen - teljesen zárt magassági védőruhát.

 

Augusztus

 

bleri 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. augusztus 8-án hunyt el Louis Blériot (1872 – 1936), aki 25 lóerős Anzani-motorral ellátott repülőgépével, 1909. július 25-én elsőként repülte át a La Mancha csatornát. Ezt követően, október 17-én Blériot mintegy 200 ezer néző előtt a magyar fővárosban is bemutatót tartott.

 

tu114 300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. augusztus 11-én a szovjet Aeroflot és a Japan Airlines (JAL) légitársaságok közös menetrend szerinti járatot indítottak Moszkva és Tokió között. Az útvonalon szovjet gyártmányú, légcsavaros-gázturbinás Tu-114-es repülőgép közlekedett.

 

rotter 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. augusztus 12-én Rotter Lajos (1901 – 1983) a berlini olimpia alkalmával saját tervezésű, Nemere nevű gépével 3 óra 55 perc alatt 326 kilométer távolságot repült Berlin és Kiel között, amivel nem hivatalos világrekordot állított fel.

 

pandl 300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1991. augusztus 12-én az amerikai Delta Air Lines megvásárolta az ekkor már csődvédelem alatt működő Pan Am latin-amerikai és európai repülési jogait, illetve egyéb vagyontárgyait. Ezt követően a Pan Am még csaknem négy hónapig működött, majd december 4-én az utolsó, Bridgetown (Barbados) és Miami (Florida) közötti járatával végleg beszüntette tevékenységét.

 

seli 300

Harminc évvel ezelőtt, 1986. augusztus 15-én helyezték üzembe Ferihegyen a Közelkörzeti Irányító Központban (TRCC) a SELENIA radar új irányítói munkahelyeit. Az első olasz gyártmányú berendezést 1979-ben telepítették Ferihegyen. 1989 áprilisában a Bakony legmagasabb pontján, Kőrishegyen, egy év múlva pedig már Püspökladányban is SELENIA radar működött.

 

g24 300

Kilencven évvel ezelőtt, 1926. augusztus 30-án megérkezett Pekingbe két német gyártmányú Junkers G 24-es repülőgép. A német-szovjet vegyes személyzet július 24-én szállt fel Berlinben, ám végül a szovjeteket megfelelő vízum hiányában nem engedték be Kínába. A G 24-es volt a világ első teljesen fémépítésű, hárommotoros utasszállító gépe, mely számos sebességi és távolsági rekordot állított fel.


 

 

Július

 

argosy300

 Kilencven évvel ezelőtt, 1926. július 1-jén indította el a brit Imperial Airways London Craydon és Párizs Le Bourget repülőtere között közlekedő, új menetrend szerinti járatát. A hárommotoros, 145 km/óra végsebességű, 670 km maximális hatótávolságú Armstrong Whitworth Argosy gépek 18-20 utassal a fedélzetükön, átlag 2 óra 30 perc alatt tették meg a két főváros közötti távolságot.

 

pan707 300 Negyven évvel ezelőtt, 1976. július 3-án 10 óra 30 perckor szállt fel Ferihegyen a Pan Am B707-es gépe, mely a magyar olimpiai csapat első csoportját szállította Montrealba. A második csoport július 12-én indult el. Alig egy évvel korábban, 1975. május 23-án a Pan Am volt az első amerikai légitársaság, amelyik heti három alkalommal, menetrend szerinti járatot indított a magyar fővárosba a New York-London-Düsseldorf-Budapest útvonalon, ugyancsak B707-es típussal.

 

lig56 300

 Hatvan évvel ezelőtt, 1956. július 13-án hét fiatal gépeltérítő – köztük egy nő - jogellenesen hatalmába kerítette a Malév Budapestről Szombathelyre közlekedő belföldi járatának Li-2-esét, mely végül az Ingolstadt (NSZK) melletti Maching repülőtéren szállt le. Az erőszakos akciót az ugyancsak a pilótafülkében tartózkodó Doktor Elek ÁVH-s fegyveres gépkísérő sem tudta megakadályozni. A később kitüntetett hajózószemélyzet (Góré János gépparancsnok, Fenesi János másodpilóta, Tóth Sándor hajózószerelő és Benedikt Károly hajózótávírász), valamint az utasok többsége pár nap múlva hazatért, és a német hatóságok a repülőgépet is visszaszolgáltatták. Az akcióról Iszák Ferenc (Frank Iszak), az egyik gépeltérítő angol nyelvű regény írt, mely 2011-ben jelent meg az Egyesült Államokban.

 

company300

 Száz évvel ezelőtt, 1916. július 15-én alakult meg az Egyesült Államokban a Pacific Aero Products Company, mely 1917. április 18-tól már Boeing Airplane Company néven folytatta működését. A kezdetben mindössze 21 fővel működő kis üzem első repülőgépe, egy kétfedelű, kétszemélyes úszótalpas iskolagép, a B&W (később Boeing Model 1) még a PAPC bejegyzése előtt, 1915. június 29-én végrehajtotta első sikeres felszállását. Az új cég első elnöke William E. Boeing, alelnöke unkatestvére E. N. Gott, titkára pedig J. C. Foley lett.

 

tu104 li2 300

 Hatvan évvel ezelőtt,1956. július 19-én és 20-án mutatkozott be Ferihegyen a Tu-104-es sugárhajtóműves repülőgép.

 

sasdc 300

 Hetven évvel ezelőtt, 1946. július 31-én jött létre Dánia, Norvégia és Svédország légitársaságainak egyesítésével a SAS (Scandinavian Airlines System) jogelődje, mely hivatalosan másnap, augusztus 1-jén kezdte meg működését.

 

 

Június

 

kalap 300

Hetven évvel ezelőtt. 1946. június 1-jén érkezett meg a Pan Am Lockheed Constellation gépe az újonnan megnyílt London Heathrow repülőterére.

 

dc7 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1956. június 1-jén állt forgalomba a Pan Am DC-7C típusú repülőgépe.

 

lig 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1956. június 5-én nyitotta meg a Malév Li-2-es típussal menetrend szerinti bécsi járatát.

 

gatwick 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. június 6-án nyílt meg London Gatwick repülőtere.

 

trimotor 300

Kilencven évvel ezelőtt, 1926. június 11-én szállt fel az első Ford Trimotor típusú repülőgép.

 

national 300

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1941. június 16-án nyílt meg a Washington National repülőtér.

 

dc 6 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1956. június 6-án szállt le először Ferihegyen a KLM DC-6-os repülőgépe.

 

il18 prosp 300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. június 22-én indította el a Malév Il-18-as típussal Budapest-Szófia-Bejrut menetrend szerinti járatát.

 

f1 300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. június 29-én adták át a Ferihegyi repülőtér kibővített utascsarnokát.

 

 

Május

 

sp300 

 Negyven évvel ezelőtt, 1976. május 3-án a Pan Am Clipper Liberty Bell nevű B747SP gépe egy 46 óra 26 perces földkörüli repülés után, 100 utassal a fedélzetén megérkezett kiinduló állomására, New York JFK repülőterére. A gép a rekordrepülés alkalmával csak Új Delhiben és Tokióban végzett közbenső technikai leszállást.

 

deck300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. május 6-án indult el a német LZ 129 Hindenburg léghajó első menetrend szerinti, transzatlanti járatára Európából az Egyesült Államokba.

 

vlg300

 Hatvan évvel ezelőtt, 1956. május 8-án érkezett meg Ferihegyre N. Sz. Hruscsov szovjet pártfőtitkár ajándékaként az első Il-14-es típusú utasszállító, kormányzati különjáratokat teljesítő VIP-repülőgép (lajstromjelei: HA-VLG, HA-MAK, 102).

 

pa300

Hatvan évvel ezelőtt, 1956. május 24-én végezte első felszállását a Piper Aircraft Corporation egymotoros, négyszemélyes PA-24 Comanche repülőgépe.

 

concorde300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. május 24-én – az amerikai közlekedési miniszter különleges egyedi engedélye alapján - először érkezett két szuperszonikus Concorde Washington Dulles nemzetközi repülőtérre. A párhuzamos bevezetési eljárást követően a British Airways a 01L, az Air France gépe pedig a 01R pályán, egyszerre ért földet.

 

lhr300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. május 31-én megnyílt London Heathrow nemzetközi repülőtere, melyet addig a Royal Air Force (RAF) és a Fairey Aviation cég használt. Előtte a Londontól jóval távolabb, mintegy 160 kilométerre lévő Hurn (Bournemouth) szolgálta ki a brit főváros légiforgalmát. 

 

Április

 

a3rajz300

Negyven évvel ezelőtt, 1976. április 1-jén állította szolgálatba a Lufthansa az első két Airbus A300B típusú repülőgépét.

 

dlh300

Kilencven évvel ezelőtt, 1926. április 6-án hajtotta végre első kereskedelmi repülését a kisebb cégekből egyesített Deutsche Luft Hansa (DLH) német légitársaság.

 

b314 300

Hetven évvel ezelőtt, 1946. április 9-én állította le a Pan Am amerikai légitársaság Boeing 314A repülőhajóinak menetrend szerinti repülését az USA és Európa között.

 

pantoff 300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. április 13-án a Pan Am – a légitársaságok közül elsőként - 25 B747-es gépre szóló megrendelést adott a Boeing-gyárnak.

 

Március

 

hindi300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1936. március 4-én hajtotta végre első sikeres repülését az ember által valaha épített legnagyobb repülő szerkezet, a német LZ 129 Hindenburg léghajó.

 

dc8 300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. március 14-én emelkedett először a levegőbe a kaliforniai Long Beach-ben a Douglas Aircraft Company DC-8-as gépének továbbfejlesztett, megnövelt törzshosszúságú változata, a DC-8 Super 61.

 

tu104felul 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1956. március 22-én szállt le először London Heathrow repülőterén az első szovjet gyártmányú sugárhajtóműves utasszállító, a Tu-104-es, mely alig négy hónap elteltével, július 19-20. között Ferihegyen is bemutatkozott. A korabeli híradások szerint, nálunk a gépet két nap alatt, mintegy százezren tekintették meg.

 

jarnyit300
Hetven évvel ezelőtt, 1946. március 29-én írták alá azt az egyezményt, mellyel létrejött a Malév jogelődje, a Maszovlet, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.

 

Február

 

terkep300

Ötven évvel ezelőtt, 1966. február 11-én repülte át először Malév-gép az Egyenlítőt.

 

mach300

Száz évvel ezelőtt, 1916. február 19-én hunyt el 78 éves korában Ernst (Waldfried Josef Wenzel) Mach.

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates