Légiközlekedés

1973 - 2002

 

A Légiközlekedés 1973-as létrehozását alapvetően politikai igény tette szükségessé. A hetvenes évek elején bekövetkezett mélypontot (Malév katasztrófák, belső szervezeti hiányosságok, a magyar polgári repülés struktúrája és az ICAO ajánlások közötti ellentmondások, stb.) olyan jelentős intézkedések követték, mint például az LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) létrehozása. Ebben a helyzetben szükség volt Ferihegyen egy olyan helyi kommunikációs eszközre, amelyik a Malév és az LRI közös kiadványaként segíthette az új politikai és szakmai döntések elfogadtatását és érvényesítését.

legicim76

A Légiközlekedés kiadására a Malév és a Hírlapkiadó Vállalat (HKV) 1973. január 1-jén kötött szerződést. A HKV 1996-ig, gyakorlatilag egy speciális bérmunka konstrukcióban végezte a lap kiadásával járó összes feladatot, míg a Malév és az LRI vállalta a működés tárgyi feltételeinek (helyiségek, berendezési tárgyak, kommunikációs eszközök, stb.) biztosítását.

A Légiközlekedés első száma 1973. január 31-én jelent meg. A lap példányszáma a kezdeti 2000-ről húsz év alatt a négyszeresére emelkedett, terjedelme 1986-ig kéthetente 6 oldal volt, ezt követően 8 oldal, majd 1990 augusztusától 1992 márciusáig, úgymond takarékossági okokból újra 6 oldal. 1992 tavaszától 1995 végéig az átlagos terjedelem havi 12 oldal volt, 1996. január 1-jétől új, A/4-es formátumban, havi 32+4 oldal.

Miután a Légiközlekedés kezdettől fogva eljutott a magyarországi repülési vállalatokhoz, szervezetekhez, intézményekhez, valamint a repüléshez kapcsolódó társszolgálatokhoz, a lap fő feladata, a belső tájékoztatás mellett, két évtizeden át felvállalta a magyar polgári repülés egyetlen sajtóorgánumának szerepét is, s ezzel egy sajátos integráló feladatot is ellátott. Egyszerre volt tehát belső és külső PR-eszköz a Malév és az LRI számára. A két cég kapcsolatainak mélypontján, 1991 tavaszán az LRI saját lapot indított, így ettől kezdve a Légiközlekedés csak a Malév lapja lett.

alairas

1992 tavaszán új vezetőség vette át a Malév irányítását, s ezzel egyidejűleg Földesi László személyében, új főszerkesztőt neveztek ki a lap élére. Bár a megújult szerkesztőség megreformálta az elavult lapstruktúrát, 1996-ig a formai kialakítás nem változott. A terjedelem növelésére, jobb papír használatára vagy színes oldalak készítésére financiális és technológiai korlátok, illetve az erre vonatkozó lapgazdai döntés hiánya miatt nem volt mód.

Az adott kereteken belül csak az oldalak tipográfiai képének javítására, új színesítő elemek (grafikák, piktogramok, emblémák, szöveg kiemelések, fotómontázsok stb.) alkalmazására volt lehetőség. Ebben az időben a Légiközlekedés egy lapszámban átlagosan 22-25 fotót vagy más illusztrációt közölt.A Légiközlekedés külföldi kapcsolatainak bővítéséhez, és a lap szakmai színvonalának növeléséhez jelentősen hozzájárult, hogy a Malév vezetősége lehetővé tette a jelentősebb nemzetközi szakkiállításokon való részvételt is (Paris Air Show, Farnborough, ILA, stb.).

legi impr

A lap továbbra is rendszeresen foglalkozott a Malévhez valamilyen formában kapcsolódó, vállalaton kívüli szakterületekkel is. Ha a például nyíregyházi pilótaképzésről, a repülőorvosi szolgálatról, a légügyi igazgatóságról, a légiforgalmi irányítás helyzetéről, a légierőről, a hazai repülési vállalkozásokról, a repülőtéri biztonságról vagy Ferihegy fejlesztéséről írt, az valahol mind összefüggött a Malév tevékenységével, s hatással lehetett rá.

Mindez fordítva is igaz volt: az említett, igen széles kör jószerivel kizárólag a Malév lapjából tájékozódhatott a nemzeti légitársaságról, a nemzetközi polgári légi forgalom híreiről. A Malév akkori vezetősége elfogadta, hogy a Légiközlekedés gyakorlatilag egy kis ország polgári repülésének lapja is volt.

legi 940324

1995-ben felvetődött a javaslat, hogy a Malév vegye saját kiadásába a lapot, de erre végül csak 1996. március 1-től került sor. Ezt megelőzően döntés született arról, hogy a lap neve továbbra is Légiközlekedés legyen, s a Malév vezetősége elfogadta a főszerkesztő, Földesi László által készített új koncepciót a lap teljes tartalmi és formai megújítására.

Így 1996. január 1-jétől már A/4-es formátumban, havi 32+4 oldalon, színes külső és belső borítóval jelent meg a Légiközlekedés. Ugyanakkor a példányszám 8000-ről 5500-ra csökkent, mivel a lapot már csak az aktív, a jogi állományú és a nyugdíjas Malév dolgozók, továbbá a Malév Rt. felügyeleti- és társszervei kapták meg lakásra, vagy hivatalba történő kézbesítéssel. 

legi96

A Légiközlekedés utolsó száma 2002 augusztusában jelent meg. Az éppen aktuális új Malév-vezetőség ekkor úgy döntött, hogy szeptembertől MAholnap elnevezéssel egy szerényebb kivitelű, 12 oldalas „belső hírlappal” váltja fel. Az egyik soron következő vezetőváltás nyomán azonban, 2007 januárjában már ez a kiadvány is megszűnt.

legiklogok

 Az itt található galériákban a cikkek olvasható méretre nagyíthatóak.

 

 

Légi2    Légi3     Légi4

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates