Az első Airbus A300-asok

a3rajz300Negyven évvel ezelőtt, 1976. április 1-jén állította szolgálatba a Lufthansa az első két Airbus A300-as típusú repülőgépét.

 

 

 

 

 

Európa összefog

Az A300-as kifejlesztéséről szóló megállapodást 1967 szeptemberében írta alá a brit, a francia és a német kormány, de a gép építését csak 1969-ben kezdték meg. 1970-ben a francia Aerospatiale és a német Deutsche Aerospace részvételével megalakult az Airbus Industrie repülőgépgyártó konzorcium, melyhez később csatlakozott a spanyol CASA és a holland Fokker VFW, illetve szerződéses partnerként a brit Hawker Siddeley. Az összefogásra azért volt szükség, hogy az európai repülőgépgyártás lépést tudjon tartani az amerikai versenytársakkal (Boeing, Lockheed, McDonnell Douglas).

a3szerk680

Az együttműködés során Franciaország feladata lett a pilótafülke, a gép irányításához szükséges rendszerek, és a törzs középső rész alsó felének legyártása. Németország a törzs első és hátsó részeit, valamit a középső szekció felső részét állította elő, a brit Hawker Siddeley pedig a szárnyakat szállította a közös vállalkozáshoz. Az új konstrukció építésekor már különféle kompozit anyagokat is felhasználtak, és sok technikai megoldást kölcsönöztek a szuperszonikus Concorde-tól is. A géphez az amerikai General Electric CF6-50-es hajtóművét (illetve annak továbbfejlesztett változatait) választották.

a3berep3

Az A300-as legfontosabb újdonságát az jelentette, hogy a világon az első olyan szélestörzsű, 250-300 utas, vagy szabványos konténerekben 30 tonna légiáru szállítására alkalmas repülőgép volt, melynek biztonságos repüléséhez már két hajtómű is elegendő volt. Az új típust eredetileg „légibusznak” szánták nagyvárosok, illetve kiemelt forgalmú repülőterek közötti repülésekre, de ezt a koncepciót később módosítani kellett.

a3cockpit680

Az A300-as prototípusa 1972. október 28-án emelkedett először a levegőbe. Az első sorozatgyártású, A300-B2-es változat, mely 1973. június 28-án repült először, már 2,65 méterrel hosszabb törzset kapott, s ez által természetesen megnőtt a gép maximális felszállótömege is. Az A300B2, majd a későbbi B4, C4 és F4 széria gépein még fedélzeti mérnök munkahely is volt, a továbbfejlesztett, 1983 óta repülő A300-600 sorozat gépei vezetéséhez viszont már elegendő két pilóta is.

a300lh2

 Az A300-as első légitársasági üzemeltetője 1974. május 10-én az Air France lett, mely 20 nappal később be is állította a Párizs – London útvonalra, míg a Lufthansa 1976. április 1-jén állította szolgálatba az első két A300-asát. 1974. december 26-án szállt fel a továbbfejlesztett A300-B4 változat, melynek formai kialakítása azonos volt a régi verzióval, de nagyobb felszállótömeggel és hatótávolsággal rendelkezett.

a3berep1

Végül is ezzel sikerült – a sikeres távol-keleti eladásokat követően – betörni az amerikai piacra. Az első tengerentúli megrendelő a Pan Am, a Continental Airlines és az Eastern Airways lett, s számukra az A300-ast, opcionálisan Pratt & Whitney JT9D-59A vagy PW4000 hajtóművekkel is szállították.

A300-600

Bár az A300-asból később épült kombinált, utas- és áruszállításra alkalmas (A300-C4), valamint csak áruszállításra kifejlesztett, nagyméretű rakodóajtóval és megerősített padlóval rendelkező változat is (A300-F4), a típusból jelentősebb megrendelést már csak a modernizált A300-600-asra tudtak szerezni. Ennek maximális felszállótömege 165-171 tonna, hatótávolsága pedig a terheléstől függően 6750-7650 kilométer.

ups680

Az A300-600-as fő jellemzői közé tartozik a hosszabb törzs, a kétszemélyes „glass cockpit” pilótafülke, a kompozitanyagok még nagyobb arányú használata, és a CF6-802C2 típusú hajtómű. 1987 decemberében felszállt a megnövelt hatótávolságú, kiegészítő üzemanyagtartályos A300-600R is, melyre számos amerikai légitársaság (American, FedEx, UPS) adott megrendelést.

a3cp680

Ennél a változatnál a vízszintes vezérsíkokban alakítottak ki egy 6150 literes, kiegészítő üzemanyag tartályt, ami nem csak megnöveli a hatótávolságot, hanem repülés közben aerodinamikai kiegyenlítőként is működik.

Speciális változatok

Az A300-600-as történetéhez kapcsolódik egy a világon egyedülálló teherszállító gép, a Beluga kifejlesztése is, mely egy 1991-ben létrejött vállalat, a Special Aircraft Transport International Company (SATIC) nevéhez fűződik.

beluga680

Az új típussal az Airbus által a fődarabok szállítására használt, négymotoros „Super Guppy” gépeket kívánták felváltani. Ennek érdekében a pilótafülkét a padlószint alá helyezték, míg a gép tetejét fölfelé 7,7 méterre megnövelték. A Beluga 1994. szeptember 13-án repült először, s 13 hónap elteltével állt szolgálatba.

zerog680

Az A300-as egy másik, speciálisan kialakított változatát a CNES és a francia űrkutatási központ rendelkezésére bocsátották, s leendő űrhajósok kiképzésére használják. A repülőgép először nagy magasságban, meredek szögben (gyakorlatilag az átesés határán) gyorsítva felemelkedik, majd egy ellipszishez közeli parabola pályán mozogva zuhanni kezd. Ilyenkor szerencsés esetben, akár 20-30 másodpercig is átélhető a súlytalanság élménye a gondosan „kipárnázott” utaskabinban.

Búcsú az A300-astól

Az európai polgári repülés történetének meghatározó korszaka ért véget 2007. július 12-én, amikor Hamburgban átadták az utolsó A300-600F gépet a FedEx légitársaságnak. Az Airbus ugyanis 33 év után, véglegesen beszüntette az A300/A310-es típuscsalád gyártását. (Az A310-es programot 1978-ban indították el, ez a gép gyakorlatilag az A300-as rövidebb, de nagyobb hatótávolságú változata.) Az A310-esből 260-at, míg az A300-asból összesen 561-et építettek.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews Képtár, Airbus, Lufthansa

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates