Tu-104-esek Londonban

tu104felul 300Hatvan évvel ezelőtt, 1956. március 22-én szállt le először London Heathrow repülőterén az első szovjet gyártmányú sugárhajtóműves utasszállító, a Tu-104-es, mely alig négy hónap elteltével, július 19-20. között Ferihegyen is bemutatkozott. A korabeli híradások szerint, nálunk a gépet két nap alatt, mintegy százezren tekintették meg.

  
A CCCP L5400 lajstromjelű, Aeroflot-festésű Tu-104-es prototípussal utazott Londonba Szerov tábornok, a KGB vezetője, aki az április végére tervezett szovjet-brit csúcstalálkozó biztonsági előkészítése ügyében folytatott tárgyalásokat angliai kollégáival. Azonban Bulganyin, a Szovjetunió minisztertanácsának akkori elnöke és Hruscsov pártfőtitkár, valamint népes kíséretük nem repülőgéppel érkeztek a szigetországba.

cccp l5400

A Tu-104-es prototípusa ugyanis 1955. június 17-én, az első sorozatgyártású példány pedig csak alig félévvel a tervezett angliai látogatás előtt, 1955. november 5-én emelkedett először a levegőbe, s ezt követően is még folyamatosan zajlottak a tesztrepülések. Így a szovjet delegáció – két torpedóromboló kíséretében -, végül az Ordzsonikidze hadihajón érkezett meg Portsmouth kikötőjébe, ahonnan különvonattal utaztak tovább Londonba.

szovjet680

Miután a túlnyomásos törzs tesztjei ekkor még nem zárultak le, de a gép utazómagassága elérte a 10 ezer métert, a prototípuson minden utasüléshez külön oxigénpalackot építettek be. Ezt a kevéssé „komfortos” megoldást kellett használnia a Moszkva és London közötti, több mint háromórás repülés során a hajózószemélyzet mellett Szerov tábornoknak és munkatársainak is. A szovjetek azonban mégsem hagyhatták ki a páratlan propagandalehetőséget arra, hogy demonstrálják repülőiparuk fejlődését.

tu104 pr680

Ezért 1956. április 23-án a CCCP L5400 újra leszállt London Heathrow repülőterén, amelyhez 25-én két újabb Tu-104-es csatlakozott. Mivel a gépérkezésre a már Londonban tartózkodó Hruscsov is kilátogatott a repülőtérre, a korabeli filmhíradók tudósításai sok nézőben az a látszatot kelthették, mintha a pártfőtitkár mégis csak repülőgépen érkezett volna. A szovjet delegációt egyébként a tárgyalások végeztével, vendéglátóik hivatalosan a Victoria pályaudvaron búcsúztatták el, ahonnan a különvonat visszavitte őket Portsmouth-ba.

nyikita680

 A Tu-104-es első változatai még csak 50 utas szállítására voltak képesek, de a gépet folyamatosan fejlesztették. Ezért a Tu–104A már 70, az 1,2 méterrel hosszabb törzsű Tu-104B pedig már 100-115 utast vehetett a fedélzetére, amit a modernebb, nagyobb teljesítményű hajtóművek tettek lehetővé. Az új típust az Aeroflot 1956. szeptember 15-én állította forgalomba a Moszkva - Omszk – Irkutszk útvonalon, s 1979-ben vonta ki a flottájából. A szovjet légierő viszont még 1986-ig üzemeltette a Tu-104-es különböző változatait.

tu104 lhr680   
A gépet a mai napig, sokan a szovjet Tu-16-os bombázó „reinkarnációjának” tartják, de ez nem teljesen felel meg a valóságnak. Egyes szerkezeti elemeket (mint például a szárny, a vezérsíkok, a futómű, a hajtómű vagy az üvegezett orr) valóban átvettek a polgári típus tervezésekor, de a legfontosabb részegységet, az utasok szállítására alkalmas, teljes egészében túlnyomásos, kondicionálható, ablakokkal ellátott törzset újra kellett tervezni, átmérőjét pedig 2,9-ről 3,5 méterre növelték. További fontos különbség, hogy a szárnyak a bombázóhoz képest nem középen, hanem a törzs alsó részéhez csatlakoznak. 

tu16 680

A speciális katonai eszközök kivételével viszont, ugyancsak sok tekintetben hasonló volt a Tu-16-os és a Tu-104-es pilótafülkéjének kialakítása is, mivel az alapvető fontosságú repülőműszerek a többi szovjet polgári és katonai típusokon is megegyeztek (s ez feltehetően azóta sem változhatott sokat). Mindez nem csak a műszergyártás szempontjából volt egyszerűbb és gazdaságosabb, hanem megkönnyítette a polgári és katonai hajózószemélyzetek egységes kiképzését is. Az egyre fokozódó „hidegháború” idején például, a szovjet bombázók pilótái és navigátorai, az Aeroflot hosszabb távú, Tu-114-es és Il-62-es gépein szereztek repülési gyakorlatot – természetesen a légitársaság egyenruhájában.

tu104 680b

Tegyük hozzá, ez nem szovjet találmány volt, hiszen már jóval korábban, számos országban, köztük hazánkban is alkalmazták ezt a módszert. A második világháború előtt például, az 1938-ig titokban szervezett magyar légierő pilótái, a nemzeti légitársaság „alkalmazottaiként”, a Malert Ju-52-es utasszállító gépein gyakorolták a felhőben, éjszaka vagy bonyolult időjárási körülmények között szükségszerű műszerrepülést. 

tu104gro

A Tu-104-es londoni látogatása kapcsán, bevezetőnkben utaltunk a típus magyarországi bemutatkozására is.  A korabeli híradások szerint, nálunk a gépet két nap alatt, július 19-20. között Ferihegyen mintegy százezren tekintették meg. 

tu104 bp680    

Földesi László

Fotó: AeroNews képtár, Aviation Week, Flight International, London Heathrow Airport 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates