DC-8 Super 61

dc8 300Ötven évvel ezelőtt, 1966. március 14-én emelkedett először a levegőbe a kaliforniai Long Beach-ben a Douglas Aircraft Company DC-8-as gépének továbbfejlesztett, megnövelt törzshosszúságú változata, a DC-8 Super 61.

 

A DC-8-as prototípusa 1958. május 30-án repült először. Kialakításában hasonló volt a Boeing B707-eséhez, de a szárnyait 35 helyett csak 30 fokos nyilazással tervezték meg. A 176 személyes első szériagép, a belföldi járatokra készült DC-8-10-es volt, négy Pratt and Whitney JT3C-6 hajtóművel, melyek egyenként 57.83 kN (5850 kp) maximális tolóerőt biztosítottak. A Delta Air Lines és a United 1959. szeptember 18-án állította forgalomba az új típust. 

dc8 united 680

A DC-8-20-as már jóval erősebb, 70.28 kN (7.110 kp) tolóerejű JT4A hajtóművekkel épült, ezért ez a változat a forróbb éghajlatú, vagy magasabban fekvő repülőtereket is biztonságosan használhatta. A DC-8-30 lett az interkontinentális változat JT4A-9 hajtóművekkel, míg a teljesen azonos kialakítású DC-9-40-est 77.85 kN (7.875 kp) tolóerejű Rolls Royce Conway hajtóművekkel látták el. Ez a széria volt az első utasszállító repülőgép, amelyet kétáramú gázturbinás sugárhajtóművekkel szereltek fel.

dc8 first 680

A továbbfejlesztett DC-8-50-esből számtalan alváltozat készült, így többek között a kétfunkciós DC-8-50CF (cargo-passenger), vagy az ablakok nélküli DC-8AF teherszállító, mely 42 tonnás terheléssel, közbenső leszállás nélkül 4440 kilométert tudott megtenni.

dc8 panam

Az 1950-es évek végére úgy tűnt, hogy a Boeing egyeduralma (részben a két cég közötti árversenynek köszönhetően) megtörhető, mert a légitársaságok sorra nyújtották be megrendeléseiket a Douglas új típusára. A Pan Am például 20 B707-es mellett 25 DC–8-ast is vásárolt, míg a United Airlines 30 példányt állított forgalomba a típusból. Európában az Alitalia, a Finnair, a KLM, a SAS és a Swissair lettek az első DC-8-as megrendelők.

dc8 finnair 680

A Boeing azonban a nagy teljesítményű katonai gépei (mint például a B-52-es) építése terén szerzett tapasztalataival, jelentős lépéselőnyre tett szert riválisával szemben, ezért a Douglas hozzálátott a továbbfejlesztett „Super 60-as” széria kifejlesztéséhez.

dc8 680

A végül három változatban elkészült új sorozat első példánya lett a bevezetőnkben említett DC-8 61-es, melyet elsősorban az USA legforgalmasabb és leghosszabb belföldi járatainak kiszolgálására terveztek. A gép szárnya ugyanaz maradt, mint a DC-8 50-es szériáé, de a törzse 11,2 méterrel hosszabb lett, s így már maximum 259 utast szállíthatott.

dc8 61 rajz 680

A március 14-i első felszállást követően, a típus 1966 szeptemberében kapta meg a légialkalmassági bizonyítványát, s a 147,4 tonna maximális felszállótömegű repülőgép első üzemeltetője a következő év februárjától a United Airlines és az Eastern Airlines lett. Közben elkészült a nagyméretű rakodóajtóval ellátott DC-8-61CF is. Az utasszállító változatból végül 78-at, a DC-8 61CF-ből pedig 10-et építettek.

dc8 61 eastern680

A hosszú távú repülésekre alkalmas DC-8 62-es változat szárnyainak fesztávolságát 1,83 méterrel megnövelték, de a törzse „csak” két méterrel lett hosszabb, mint a standard DC-8 50-esé. A DC-8 63-ast viszont a DC-8 61-es törzsével, és a DC-8 62-es szárnyával építették meg, elsősorban a transzatlanti forgalom kiszolgálására. Közben megjelentek a DC-8-asokon a korszerűbb és nagyobb teljesítményű, Pratt and Whitney JT3D hajtóművek újabb változatai is.

dc8 engine 680

A megváltozott nevű kaliforniai repülőgépgyár (McDonnell Douglas) vezetősége 1979-ben jelentette be az újabb „típusmódosítást”. A DC-8 71-esek, a DC-8 72-esek és a DC-8 73-asok azonban már csak a korábbi szériák CFM56-osra, vagy PW JT8D-209-esre áthajtóművezett változatait jelentették.

dc8 ferihegy680

 Időközben viszont lehetőség nyílt arra is, hogy a DC-8-as pilótafülkéjét modernizálják.

dc8cockpit

A végül összesen 556 példányban elkészült típus gyártását 1972-ben állították le, de az említett módosítások lehetővé teszik, hogy ez a lassan oldtimer kategóriába lépő gép – elsősorban áruszállítóként - a mai napig repülhessen.

dc8 fr680

A NASA 2012 őszén újította fel IceBridge (Jéghíd) programját, mely során egy DC-8-72-es „repülő laboratóriummal” mérte fel az Antarktisz jégrendszerének állapotát.

dc8 nasa

A NASA DC-8-asa 1985-ben került az ügynökséghez, hatótávolsága 10 ezer kilométer, repülési csúcsmagassága 12 600 méter (FL420). A gépbe 15 tonna tudományos felszerelés szerelhető be, s a fedélzeten a pilótákon kívül 45 kutató dolgozhat.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár, Eastern, Finnair, McDonnell Douglas, NASA, Pan Am, United Airlines

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates