Wittmann Viktor (1889-1915)

wittmann03Wittmann Viktor 1889. július 23-án született Szolnokon. Gimnáziumi tanulmányai után, 1906-ban beiratkozott a budapesti műegyetemre, ahol 1910-ben vette át gépészmérnöki oklevelét. Már egyetemi évei alatt érdeklődni kezdett a repülés iránt, s 1910-től a Rákosmező hazai úttörő aviatikusainak munkáját segítette.

 

 

 

Ugyanebben az évben utazott el a franciaországi Reims városába, mely ebben az időben az európai repülés egyik központja volt. Itt nem csak a repülés iránti szeretete mélyült el, hanem szakmai ismereteit is sikerült bővítenie. Élményeiről írott cikkeit a Pesti Hírlap című budapesti napilap közölte le. Wittmann következő munkahelye a Bécs melletti Aspern légibázisa volt. Itt feladatai közé tartozott a hadseregnek szánt repülőgépek tesztelése.

taube rajz

1910-ben az Osztrák-Magyar Monarchia hadügyminisztériuma első ízben írt ki versenypályázatot, mely nyomán, 1911 tavaszán úgy döntöttek, hogy az Etrich Taube típust rendszeresítik a repülőalakulatoknál. Amikor Wittmann egy ilyen monoplánnal bemutatót tartott Németországban, műszaki igazgatói állást ajánlottak számára az egyik újonnan alapított repülőgépgyárban.

taube gyar

Ő azonban visszatért Budapestre, és az 1913-ban megalakult Magyar Repülőgépgyár Rt. főmérnöke és berepülő pilótája lett. A Váci út és a Hungária út sarkán működő üzem kétfedelű Lohner gépeket gyártott, melyek végszerelését és berepülését a Rákosmezőn végezték.A vállalat 1915-ben Albertfalvára költözött, ahol UFAG (Ungarische Flugzeugfabrik Aktien Gesselschaft) néven, a háború végére a monarchia legnagyobb repülőgépgyára lett.

lohner rajz

1911. agusztus 3-án megalakult a Magyar Géprepülők Szövetsége, mely a 22 éves Wittmann Viktor vezetőségi taggá választotta. Két év múlva a Magyar Aero Szövetség felhívására, Zsélyi Aladárral együtt pilótavizsgát tett Wiener Neustadtban.1913. augusztus 20-án Rákosmezőn rendezték meg a második nemzetközi repülőversenyt, melyen Wittmann Viktor 1220 méteres magassági, és 45 perces időtartam repülésével első lett. Még ugyanebben az évben megnyerte a Szombathely-Kőszeg-Szombathely távrepülő versenyt is.

haromlap680

Wittmann emellett külföldön is elismerést szerzett. 1914 áprilisában 1100 kilométeres távrepülő versenyt rendeztek cseh, osztrák és magyar pilóták részvételével.A Bécsben befejezett, három szakaszból álló repülés feltétele volt, hogy a pilóták utast is vigyenek magukkal. Wittmann a Magyar Repülőgépgyár Rt.-ben készült Lohner géppel indult, mellyel sikerült megszereznie az első helyet.

lohner oldal

1914 júliusában, ugyanezzel a géppel a Pöstyénben megrendezett nemzeti repülőversenyen 2200 méteres magassági csúcsot állított fel, megnyerte a sebességi díjat, s az összteljesítmény pontozása után első lett. Ekkoriban kötött haláláig tartó barátságot Karinthy Frigyessel, akit rendszeresen elvitt magával repülni. Bár a Magyar Repülőgépgyár Rt. katonai gépeket épített, Wittmannt kezdettől fogva izgatta a repülőgép polgári célú hasznosítása is. Az Aviatika című szaklapban megjelent cikksorozata bizonyítja, hogy már 1911-ben felismerte, a repülőgép katonai felhasználása mellett, forradalmi változásokat hozhat a közlekedésben is. Éppen ezért tervbe vette, hogy napi feladatai elvégzése mellett, hozzákezd egy utasszállító gép tervezésének.Az első világháború kitörése azonban megakadályozta Wittmannt elképzelési megvalósításában. A Magyar Repülőgépgyár Rt. műszaki igazgatójaként, minden idejét a katonai repülőgépek építése és berepülése kötötte le. Az elkészült gépeket ugyancsak ő adta át az osztrák-magyar légierő képviselőinek.

lohner military

1915. május 7-én, pénteken a gyár egyik szerelőjével Bécsbe repült, hogy két nap múlva átadják a gépet a katonai átvevő bizottságnak. Vasárnap, egy másik pilóta társaságában újra felszállt, azonban a bemutató gyakorlatok közben mintegy 30-40 méter magasságból a gép lezuhant, és orral a repülőtér talajába fúródott. Bár utasa szinte sérülés nélkül mászott ki a roncsok közül, Wittmann a katasztrófában életét veszítette. 

wittmann02

Halálát feltehetően egy olyan klasszikus pilótahiba okozta, mely szerte a világon, a mai napig szedi áldozatait.Gépe egy szűkített fordulóban elveszítette a sebességét, dugóhúzóba esett, és a kis magasság miatt Wittmannak már nem maradt ideje a korrekcióra. Így veszítette el a magyar repülés egyik legígéretesebb, mindössze 26 évet élt tehetségét.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates