Amelia Earhart (1897-1937)

amal300Amelia Earhart 1937 nyarán a nők közül elsőként, az Egyenlítő mentén körbe szerette volna repülni a Földet Floridából Kaliforniáig. A rekordkísérlet közben, 1937. július 2-án navigátorával, Fred Noonannel együtt, Új-Guinea és a Howland-szigetek között, nyomtalanul eltűntek.

 

 

 

 

 Amelia Mary Earhart 1897. július 24-én született a Kansas állambeli Atchinson-ban. Már kislány korában ellene volt az előítéleteknek, gyűjtötte az olyan újságkivágásokat, ahol nők úgynevezett férfifoglalkozásokat űztek. A repülés nagyon izgatta, és elérte, hogy apja szinte minden elérhető légibemutatóra elvigye. 1915-ben középiskolai tanulmányait kitüntetéssel fejezte be, majd egy vöröskeresztes tanfolyam elvégzése után nővérként dolgozott egy bostoni katonai korházban. 1919-ben a New York-i Columbia Egyetem orvostanhallgatója lett, de hamarosan abbahagyta tanulmányait, és visszatért szüleihez Los Angelesbe.

Pilótaengedély

1920-ban repült először életében, egy veterán pilóta, Frank Hawkes utasaként. A repülés élménye magával ragadta, és egész további életének meghatározója lett.

amiold2 680

Első oktatójától, Anita „Neta” Snook-tól egy Curtiss Jenny típusú gépen vette első leckéit. 1921-ben repült először egyedül.

Pár évig tehergépkocsi-vezetőként dolgozott, s még meg sem szerezte pilótaengedélyét, amikor összespórolt keresetéből, valamint családja támogatásával 2000 dollárért megvette élete első repülőgépét, egy használt Kinner Airstert. A mindössze 60 lóerős (45 kW), Lawrance L-4 csillagmotoros kétfedelűt 1920-ban Bert Kinner tervezte, és saját vállalata, a Kinner Airplane & Motor Corporation építette.

kinner rajz 680

Amelia Earhart ezt követően nem csak repülési gyakorlatot szerzett, hanem 1922-ben 4200 méterrel felállította a női magassági rekordot, melyet a Nemzetközi Repülőszövetség, az FAI (Fédération Aéronautique Internationale) is elismert.

amiold 680

Amelia a repülésből természetesen még nem tudott megélni, és korábbi egészségügyi tanulmányaira való tekintettel, szociális munkásként kezdett dolgozni Boston egyik, főleg szíriai és kínai bevándorlók lakta negyedében.

Az első óceánrepülés

1927-ben Charles Lindberghnek a „Spirit of St. Louis” nevű egymotoros gépével, elsőként sikerült leszállás nélkül átrepülnie az Atlanti-óceánt. Az addigra már komoly repülési tapasztalatokra szert tett Amelia Earhart elhatározta, hogy női pilótaként ő lesz az első, aki megismétli Lindbergh vakmerő tettét. Erre hamarabb sor került, mint remélte, mert 1928-ban, egy telefonhívás radikálisan megváltoztatta az életét.

A Londonban élő, de amerikai születésű, dúsgazdag Amy Phipps Guest ugyanis történelmet szeretett volna írni azzal, hogy első nőként – igaz csak utasként - átrepüli az óceánt. Az úthoz megtalálta a szükséges repülőgépet és annak két pilótáját, ám a családja végül nem járult hozzá vakmerő vállalkozásához. Mrs. Guest ezután - meggyőződéses feministaként – ragaszkodott ahhoz, hogy az általa finanszírozott második atlanti átrepülés harmadik résztvevője mindenképpen nő legyen. Így esett választása Amelia Earhartra, akinek későbbi férje, George Palmer Putnam, a neves kiadó is segédkezett az újabb rekord elérésében.

amifok680a

Mivel ekkoriban Amelia Earhartnak már saját repülőgépe és több mint ötszáz, balesetmentes repült órája volt, először izgalmában azt hitte, hogy a gép vezetésére keresik másodpilótaként, de végül utasként is belevágott a kalandba. 1928. június 17-én indultak el New York közeléből egy hárommotoros, úszótalpakkal felszerelt Fokker F.VIIb-3m Friendship fedélzetén. (A gép valódi típusjele egyébként Ro 10 volt, ugyanis ezen a néven építettek belőle három példányt Olaszországban, s ezek egyikét választották ki a rekordkísérlethez.)

amifok 680c

Bár Amelia hivatalosan csak utasként tartózkodott a gépen, alaposan feltehető, hogy a pilóta Wilmer Stutz és navigátora, Lou Garden a 20 óra 40 perces repülés során időnként csak „átengedték” a hidroplán vezetését neki is. Bár a hatalmas köd miatt először le kellett szállniuk a kanadai Halifaxban, ezt követően Új-Fundland Tresspassiból tovább indulva, végül sikeresen átrepülték az Atlanti-óceánt. A 4500 kilométer légi út végén azonban nem London tengeri kikötőjében, Southamptonnál szálltak le, hanem attól jóval északabbra, Wales Port Burrybe partjainál.

amifok680b

Itt megtankolták a gépet, majd átrepültek az eredetileg tervezett célállomásra, ahol Mrs. Guesttel és a polgármesterrel az élen, hatalmas tömeg várta már őket. A tudósítók természetesen szinte lerohanták Ameliát, aki elmondta, talán egyszer ő is megpróbálja majd azt, amit Lindbergh. Putnam ezt követően vette feleségül Ameliát, aki rövidesen beváltotta ígéretét, mert 1932-ben – másodikként a világon – tényleg egyedül repülte át az óceánt.

Repülés és egyenjogúság

A sikeres repülés után figyelt fel rá a világ. Először Londonban, ahol előadások, interjúk, teadélutánok követték egymást, majd New Yorkba visszatértekor számos állásajánlattal keresték fel. Végül a Cosmopolitan Magazine repülési rovatának szerkesztője lett. Az atlanti repülésről gyorsan megírt könyve a 20 Hours 40 Minutes nagy sikert aratott. Ebben az időben két dolog volt igazán fontos számára: a repülés és a női egyenjogúság. Még ugyanabban az évben az év asszonyának választották, Charles Lindbergh miatt pedig egyszerűen csak Lady Lindy-nek hívták. Szinte minden amerikai lány úgy akart kinézni és viselkedni, mint ő: sportosan, határozattan, emancipáltan.

amimont 680

Amelia szervezte meg1929-ben az első női repülőversenyt, a Powder-Puff-Derby-t. Mint az amerikai NAA (National Aeronautic Association) tisztségviselője javasolta az FAI-nak, hogy külön női magassági, sebességi és távolsági repülési rekordokat is vezessenek be. 1930-ban női sebességi világrekordot állított be 100 km-es távolságon üres géppel, majd terheléssel is. Egy új légitársaság, a New York, Philadelphia and Washington Airways pedig elnökhelyettesi feladattal bízta meg.

putiami 680

1931-ben Amelia férjhez ment George Palmer Putnam-hez, aki előtt már hat komoly kérőt visszautasított. Házasságuk a sikeres együttműködés jegyében indult. George szervezte Amelia repüléseit, biztosította számára a nyilvánosságot, és kiadta könyveit.

Újabb rekordok

Amelia folytatta rekordsorozatát. Ezúttal egy Pitcairn PCA-2 autogiróval, mely az első forgószárnyas repülőgép volt, amelyik az Egyesült Államokban megkapta a típusengedélyt. A kétszemélyes géphez számos jelentős repülési teljesítmény fűződött, beleértve a Fehér Ház gyepére történő leszállást, vagy az Egyesült Államok első átrepülését.

amigiro 680

Utóbbit a Beech-Nut Food Company támogatásával Amelia Earhart kísérelte meg, de végül a rekord elsőként John M. Millernek sikerült, aki kilenc nappal megelőzte őt. Amikor Miller megérkezett Kaliforniába, Earhart elindult, hogy a keleti irányban szelje át a kontinenst, de három szerencsés kimenetelű baleset miatt, felhagyott a kísérlettel.

amigiro 680b

Némi vigasszal szolgált viszont számára, hogy 1931. április 8-án 5615 méteres magassági rekordot állított fel egy PCA-2-vel.

Hosszas előkészületek után, Amelia 1932. május 20-án piros Lockheed Vega 5B típusú egymotoros gépével, Új-Fundlandból egyedül vágott neki az Atlanti-óceánnak. Az időjárás ugyancsak próbára tette a pilótanőt, a közel 26 órás út során többször került életveszélyes turbulenciákba, és egyes szakaszokon a sűrű köd, máshol pedig az erős ellenszél nehezítette repülését. Egy gyors jegesedés miatt utazósebessége már nem volt elegendő, dugóhúzóba perdült, amelyből csak 900 méterrel lejjebb tudta kivenni a gépet. Később a köd miatt, néha egészen a vízfelszín közelébe kellett lesüllyednie.

vegaami 680

Eredeti úti célja Párizs volt, de a nehézségek miatt megváltoztatta terveit, és annak ellenére, hogy üzemanyaga elegendő lett volna az út folytatásához, az észak-írországi Londonderry közelében hajtott végre kényszerleszállást. Fantasztikus tettével azonban így is a korszak olyan ünnepelt sztárjává vált, mint Charles Lindbergh.

vega 680

Teljesítményéért (meg persze azért, mert ő volt az első, aki az Atlanti-óceánt kétszer is átrepülte), a National Geographic Society aranyéremmel tüntette ki. Ugyanebben az évben Amelia megalapította a még ma is működő Ninety-Nines nevű aviatrix szervezetet, melynek első elnöke lett.

Amelia mindig egyedül szeretett repülni, rekordokat felállítani. Az atlanti átrepülés után, 19 óra 5 perc alatt átszelte az amerikai kontinenst Los Angelesből felszállva a keleti parti Newark-ba, majd egy év múlva ezt a rekordját is felülmúlta 17 óra 7 perces repülési idővel.

vega680

1935-ben elsőként repülte át a Csendes-óceán Honolulu és a kaliforniai Oakland közötti szakaszát, ami nagyobb távolságot jelentett, mint az Atlanti-óceánon való átkelés. De ugyanebben az évben egy Los Angeles – Mexico City – Newark szólórepülést is végrehajtott. Hihetetlen munkabírása volt. Több könyvet publikált, vendégprofesszor volt a Lafayette-ben a Purdue University főiskoláján. A Transcontinental Air Transport and Ludington légitársaság szervezésében, mint designer vett részt. Egyéni rekordjain kívül több repülőversenyen is sikeresen szerepelt, kétszer nyerte meg a Harmon Trophy-t.

Lockheed Electra 10E Special

Amelia Earhart már 1936-ban arra készült, hogy a nők közül elsőként, nyugat-keleti irányban, az Egyenlítő mentén repüli körbe a Földet Floridából Kaliforniáig. A tervezett újabb repülési rekordhoz a Lockheed Electra 10-es utasszállítóját választotta, s 1055 sorozatszámú gépe végül a számtalan módosítás miatt, az Electra 10E Special típusjelzést kapta.

felulc680

A Model 10A tervezése a Lockheed Aircraft Company (Burbank, Kalifornia) fiatal és tehetséges mérnöke, Clarence Kelly Johnson közreműködésével, 1932-ben kezdődött. Johnson kezdte el – még egyetemi hallgatóként - a gép szélcsatornában történő teszteléseit, s az ő javaslata alapján döntöttek többek között a jellegzetes, osztott vezérsíkról. (Johnson később részt vett a híressé vált U-2-es és az SR-71-es felderítőgépek tervezésében is).

lok680

A Model 10 Electra 1934 februárjában szállt fel első ízben. A teljesen fémépítésű, kétmotoros, behúzható futóműves, állítható légcsavarokkal rendelkező gép 320 km/órás csúcssebességével a kor legmodernebb és kategóriájában leggyorsabb repülőgépei közé tartozott. Emellett jóval kisebb és olcsóbb volt, mint a Boeing és a Douglas akkoriban gyártott, hasonló kategóriájú repülőgépei. A gyári konfigurációban legfeljebb 10 utast szállíthatott. A 10-es modellből 1934 és 1941 között öt változatban, 194 repülőgépet gyártottak (összesen pedig 15 különböző változat készült belőle).

amel 680

Az új típust még 1934 augusztusában, elsőként a Northwest állította forgalomba, de az üzemeltető amerikai légitársaságokhoz rövidesen csatlakozott a Braniff, a Continental, a Delta, az Eastern és a National, s gyorsan népszerű lett számos külföldi országban is. A modern típus katonai változatai (C-35, C-36, C-37, R-20) ugyancsak sikeresnek bizonyultak. 1935-ig összesen már 45 példányt építettek, 1937-ben pedig a lengyel LOT légitársaság vehette át a századik Electrát (mely később rendszeresen közlekedett Varsóból a Budaörsi nemzetközi repülőtérre is).

electra hn680

Az L-10A eredetileg 400 lóerős (298 kW-os) Pratt & Whitney R-985 Wasp csillagmotorral készült, az L-10B-be viszont már 420 lóerős (313 kW-os) Wright Whirlwind motor került. Az L-10E sorozat gépeibe viszont még erősebb, 450 lóerős (335 kW-os) Pratt & Whitney R-1340-S3H1 Wasp motorokat építettek be. Bár az utasszállító szériagépek hatótávolsága csak 1400 kilométer volt, a rekordrepülések alkalmával, kevesebb kereskedelmi terheléssel és kiegészítő benzintartályok beépítésével, ezt jelentősen meg tudták növelni.

modell 680s

Az NR16020 üres tömege 3.295 kg, maximális felszállósúlya 7.484 kg volt, amiből a teljes feltankolható tüzelőanyag-kapacitás 4.357 litert tett ki. Ehhez járult még négy tartályban a motorok 303 liter kenőolaja. A 9 hengeres, turbófeltöltéses motorokhoz egyfokozatú centrifugális kompresszorok biztosították a nagyobb teljesítményt, valamint az 5800 méteres csúcsmagasság elérését. Earhart gépe 2200-as fordulatszámon már 550, 2250-es (felszálló) teljesítményen pedig 600 lóerőre volt képes. A szükséges vonóerőt három méter átmérőjű, kéttollú, állandó sebességű, állítható Hamilton Standard 12D-40 légcsavarok biztosították.

lockgyar 680

Amelia férje, George Palmer Putnam a Purdue Research Foundation támogatásával, 1936 márciusában rendelte meg a 80 ezer dollárba kerülő gépet, melynek leszállítását júniusra kérte, de erre csak a következő hónapban került sor. A legfontosabb módosítás természetesen az újabb üzemanyagtartályok beépítése volt, ezért az utastér ablakait megszüntették, az Electra hátsó részében pedig egy speciális navigációs munkahelyet alakítottak ki. A gépet a kor legmodernebb, Western Electric Model 13C adójával és 20B típusú rádióvevőjével szerelték fel, s abban az időben ugyancsak csúcstechnikai eszköznek számított a Bendix rádióiránymérő és a Morse-jelek hatékonyságát javító Beat Frequency Oscillator (BFO) is. Ezen kívül, a pilótafülkében egy Sperry GyroPilot robotpilóta segítette a repülőgép vezetőjét.

amiloki 680

A módosítás után hat benzintartály került a szárnyakba és ugyancsak hat a törzsbe, így az összesen mintegy 4500 liter üzemanyag több mint 20 órás, folyamatos repülést tett lehetővé. A Lockheed mérnökei ennek alapján a maximális hatótávolságot 7200 km-ben határozták meg, viszont a gép utazósebessége teljes terhelésénél 40 km/órával kevesebb (285 km/óra) lett a standard utasszállító változatokhoz képest.

amifred 680

Amelia Earhart végül csak július 21-én szállhatott fel Burbankban az első tesztrepülésre Elmer C. McLeod gyári berepülőpilóta társaságában. A gépet hivatalosan a 39. születésnapján, 1936. július 24-én vehette át. A 1055 sorozatszámú Electra 10E Special a hatóságtól az NR16020 polgári lajstromjelet kapta. (Az R betű azt jelezte, hogy a szabványos konfiguráció módosításai miatt, a repülőgép csak a hajózószemélyzet tagjainak szállítására korlátozódott, bár Earhart gyakran megsértette ezt a korlátozást.)

Baljós előjelek

1937. március 17-én „Lady Lindy” a kaliforniai Oaklandból 16 óra alatt Hawaii-ra repült, s ezzel új, kelet-nyugati távrepülési rekordot állított fel. Március 20-án azonban az Electra Honolulu Luke Field-en felszállás közben – feltehetően a túlterhelés miatt – visszazuhant a földre, és súlyosan megrongálódott. Ennek ellenére Amelia és három útitársa, Harry Manning és Fred Noonan navigátorok, valamint Paul Mantz szerelő, épségben kijutottak a roncsok közül.

lokicrash 680

Mivel a gép – mely addig mindössze 181 órát repült - használhatatlanná vált, hajóval a Lockheed-gyárba szállították, ahol átvizsgálták és kijavították, 1937. május 19-én pedig újra megkapta a légialkalmassági engedélyét.

Ketten a világ körül

Amelia Earhart a soron következő – sajnos végzetessé vált – világkörüli útjára csak Fred Noonan navigátort vitte magával. A tervük az volt, hogy Miamiból a lehetséges leghosszabb útvonalon, tehát nagyjából az Egyenlítő vonalát követve jussanak el az USA nyugati partjára. A távrepüléshez ezúttal is a már jól bevált, s időközben kijavított Electrát választották. A Lockheed Electra 1937. június 1-jén szállt fel, s a repülés első szakaszában San Huan (Puerto Rico) és Caracas (Venezuela) érintésével jutottak el a brazíliai Natalba, mivel a dél-amerikai kontinensen ez a pont található a legrövidebb távolságra Afrikától. Az Atlanti-óceán átrepülése után Dakar (Szenegál), Khartoum (Szudán), majd Karachi (akkor India – ma Pakisztán) következett. Ekkor már mintegy 25 fokra, északra eltávolodtak az Egyenlítő vonalától, melyet technikai okokból, az egész út során csak kisebb eltérésekkel sikerült követniük.

pilterkep 680

Összesen 15 közbenső leszállással, június 17-én érkeztek meg Calcuttába. A soron következő Rangoon – Bangkok – Szingapúr útvonalszakaszon, a monszun időjárás alaposan próbára tette őket, s emiatt egynapos kényszerpihenőt kellett tartaniuk. Ráadásul Amelia gyomorfertőzést is kapott, de végül mégis folytatták a repülést, és Bandoeng, Tage, majd az ausztráliai Darwin érintésével, június 29-én megérkeztek az Új-Guinea-i Lae városába.

harami 680

Kétnapos pihenő után,1937. július 2-án éjfél után vágtak neki útjuk legnehezebb, és a pontatlan térképek miatt legveszélyesebb szakaszának, a Csendes-óceán átrepülésének. Ekkor már összesen csaknem 41 ezer kilométert tettek meg, de Kaliforniáig még további, mintegy 13 ezer kilométer állt előttük. Az óceánátrepülés első, közbülső célja a közép-pacifikus térségben található kis Howland-sziget volt. Ennek eléréséhez több mint 3500 kilométert kellett volna egyfolytában repülniük, az esetleges vészhelyzetben való kényszerleszállás lehetősége nélkül.

amilast 680

A tengeren két kivilágított amerikai hajó szolgált útjelzőként számukra, a szigetnél pedig egy harmadik hajó horgonyzott, hogy rádiónavigációs segítséget adjon számukra. Kezdetben rutinszerűen megadták rádión a számított pozíciójukat, de az ebben szereplő koordináták valószínűleg tévesek voltak, mert a felhős ég miatt nem tudtak a csillagok alapján tájékozódni, így feltehetően nem a Howland-, hanem a Gardner-sziget, mai nevén Nikumaroro felé tartottak, s Earhart szerint sehol sem láttak szárazföldet.

amicokpit 680

Az indulás után mintegy hét és fél órával az utolsó adás már arról szólt, hogy – feltehetően az erős, több mint 20 km/órás szembeszél miatt – már csak félórás repülésre elegendő az üzemanyaguk. A Howland-szigeten helyi idő szerint reggel 8.45-kor vették ezt az utolsó üzenetet, amikor a gépnek már látótávolságban kellett volna lennie. Ezt követően, soha többé nem jelentkeztek. A vészhelyzetet az amerikai parti őrség Itasca nevű őrhajója jelentette, miután a folyamatosan figyelt rádiófrekvencia továbbra is néma maradt. Ezután Roosevelt elnök személyesen adta ki az utasítást a kutatásra, mely során az összes bevethető hajó kifutott a Howland-szigeti kikötőből az elveszett repülőgép és személyzete keresésére.

amilost 680

A következő hetekben az Amerikai Egyesült Államok addigi történetének legnagyobb mentő-kutató akciójában hatvanhat repülőgép és kilenc hajó – köztük az USS Lexington repülőgép-hordozó - összesen csaknem félmillió négyzetkilométernyi területet vizsgált át, sajnos eredménytelenül. A több mint négymillió dollárba került kutatást hivatalosan július 18-án állították le, de Amelia férje, George Palmer Putman csak október végén törődött bele, hogy végleg elveszítette hitvesét. A híres lapkiadó később egy könyvben tette közzé az út során neki küldött leveleit. Amelia Earhartot és Fred Noonan navigátort az illetékes kaliforniai bíróság 1939-ben nyilvánította hivatalosan is holttá.

Megoldatlan rejtély

Bár a legtöbb szakember úgy véli, hogy a bátor repülők navigációs hiba és az erős szembeszél miatt nem érték el a Howland-szigetet, azt a mai napig nem tudni, hogy miért, és pontosan hol zuhantak le. Elgen Long, az Amelia Earhart: The Mystery Solved című könyv szerzője úgy véli, hogy a nő gépe az óceánba csapódhatott, amikor elfogyott belőle az üzemanyag. Egy indiai filmrendezőnő ennek alapján készítette el 2009-ben Amelia című játékfilmjét. A gép és személyzete után a mai napig kutatnak különböző expedíciók, de eddig semmi olyasmit nem találtak, ami bizonyíthatóan az eltűnt gépről származik.

amicolor 680

Hat évtized elteltével, az amerikai Linda Finch végül sikeresen teljesítette Amelia Erhart álmát. A különleges utat 1997 márciusában kezdte meg ugyanazzal a típussal, mint elődje. Az 1935-ben készült Lockheed Electra L-10E típusú géppel, 20 ország fölött átrepülve, végül 30 közbenső leszállás után, május 30-án ért célba.

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár, Flying Boot Museum Foynes, Fokker, Museum of History and Industry Seattle, Lockheed, Smithsonian National Air and Space Museum

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates