Hetven éves a SAS

sasdc3 3001946. július 31-én jött létre Dánia, Norvégia és Svédország légitársaságainak egyesítésével a SAS (Scandinavian Airlines System) jogelődje, mely hivatalosan másnap, augusztus 1-jén kezdte meg működését.

 

 

 

 

A Det Danske Luftfartselskap of Denmark (DDL) 1918-ban, az AB Aerotransport of Sweden (ABA) 1924-ben, míg a Det Norske Luftfartselskap of Norway (DNL) 1927-ben alakult meg. A három légitársaság már az 1930-as évek végén tárgyalásokat kezdett a szorosabb együttműködésről, de végül erre csak a világháború befejezése után kerülhetett sor.

sasplak 680a

A három skandináv ország vezetői úgy döntöttek, hogy a tervezett új holding neve ekkor még OSAS (Overseas Scandinavian Airlines System) legyen, mivel a közös légitársaság kezdetben csak nemzetközi, ezen belül is elsősorban transzatlanti járatok üzemeltetésére szakosodott. A belföldi járatokat 1948-ban az ESAS (European Scandinavian Airlines System) vette át. Végül 1951-ben, a két divízió egyesítésével jött létre a napjainkban is működő SAS, mely ennek ellenére méltán számíthatja fennállásának történetét 1946-tól.

sasdc3 680

 A stockholmi székhellyel bejegyzett új nemzetközi konzorciumban Dánia 2/7, Norvégia 2/7, míg Svédország 3/7 részarányt kapott. Ezen belül mindhárom állam 50%-os tulajdonos lett, míg a fennmaradó hányadot magánbefektetőknek értékesítették. Az első menetrend szerinti járat Douglas DC-4-es gépe 1946. szeptember 17-én szállt fel Stockholm Bromma repülőtérről, s a koppenhágai, prestwicki és ganderi közbenső leszállások után érkezett meg New York La Guardia repülőterére. Az útvonalon azonban rövidesen forgalomba álltak a korszerűbb DC-6B és DC-7C típusok is.

sasdc4 680

Ezt követően, 1954-ben a SAS a repülés történetében először indított menetrend szerinti járatot az északi-sarki régión keresztül Koppenhága és Los Angeles között. Három évvel később pedig ugyancsak a SAS volt az első olyan légitársaság, amely az északi-sarkon keresztül járatot üzemeltetett Japánba, 52-ről 32 órára csökkentve ezzel a repülés idejét.

sasplak 680b

A SAS már 1959-ben bővítette flottáját a legújabb, francia építésű, sugárhajtóműves Caravelle típussal, amelynek menetrend szerinti útja Koppenhágából Bejrutba (majd később Kairóba) vezetett. 

sascv 680

 1960-ban pedig forgalomba állt az interkontinentális repülésekre alkalmas, DC-8-30-as is.

sasdc8 680

A SAS a holland KLM (1957. február 7.) és a belga Sabena (1957. március 7.) után, 1957. október 10-én a nyugati légitársaságok közül harmadikként indított járatot Budapestre. Az eredeti célállomás azonban ekkor még nem a magyar főváros, hanem Isztambul és Bejrut érintésével Kairó volt.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár, SAS

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates