Boeing 314 repülőhajók

b314 300Hetven évvel ezelőtt, 1946. április 9-én állította le a Pan Am amerikai légitársaság Boeing 314A típusú repülőhajóval üzemeltetett, menetrend szerinti járatait az USA és Európa között.

 

 

 

 

 

A Pan American Airways Inc. (Pan American Word Airways, PAA - a továbbiakban Pan Am) 1927-ben alakult meg. Bár az új vállalkozás rövidesen elnyerte az USA és Kuba közötti postaszállítás jogát, nem rendelkezett megfelelő anyagi erőforrásokkal a szolgáltatás beindításához. Ezért egy másik, részben Juan T. Trippe érdekeltségébe tartozó holdingtársaságba olvadt be.Az új vezetőség egy olyan koncepciót dolgozott ki, mely alapján a cég további terjeszkedését a Karib-szigetek mellett, fokozatosan kiterjeszthette Latin-Amerikára és a Csendes-óceán térségére is. 1930-ban döntöttek egy San Francisco – Honolulu útvonal megnyitása mellett, ahonnan az akkori hajózási útvonalakat követve, később Manilába, Hongkongba és az ausztráliai Aucklandba kívántak tovább repülni.Ennek érdekében a társaság 1934-ben Hawaii (Pearl Harbor) mellett további négy, stratégiailag fontos földrajzi ponton kapta meg a leszállási jogokat (Midway, Wake, Guam és a Subic-öböl), s megszerezte a San Francisco - Kanton légiposta-útvonal jogait is.

s42 680

1934 augusztusában készült el a Pan Am megrendelésére az első Sikorsky S-42-es. A repülőhajó négy, egyenként 700 lóerő teljesítményű csillagmotorjával 300 km/órás sebességre volt képes. A következő évben három Glenn L Martin gyártmányú, ugyancsak négymotoros M-130 repülőhajóval bővült a flotta.

M 130 680

1935. április 17-én érkezett meg a kaliforniai Alameda kikötőjéből Honoluluba a Pan Am első S-42-es Oriental Clippere. Hét hónappal később, november 22-én a San Francisco – Manila útvonalon kezdetét vette a Csendes-óceánon a hosszútávú légiposta szolgáltatás is.Az M-130-as China Clipper, fedélzetén 58 postazsákban összesen 110 365 levéllel, Honolulu, Midway, Wake és Guam érintésével, négy nap alatt jutott el a Fülöp-szigetek fővárosába. A közbenső leszállóhelyeken töltött időt leszámítva, a tiszta repülési idő 58 óra 48 perc volt.

clipi680

Egy év elteltével, 1936. október 21-én végre elindulhatott a Pan Am első, menetrend szerint közlekedő utasszállító járata is. Az M-130-as Hawaii Clipperre összesen 11-en váltották meg a 799 dollárba kerülő jegyet. A rekord hosszúságú, 13 ezer 200 kilométeres úton Midway és Wake szigetén az utasok a Pan Am luxusszállodáiban pihenhették ki az út fáradalmait. Ezért a járat csak október 27-én érkezett meg Manilába.

Transzatlanti járatnyitás

1925-ben már évente legalább egymillió utas vette igénybe a hajózási társaságok szolgáltatásait Európa és az USA között, s közülük mintegy 180 ezren váltottak első osztályú jegyet. De üzleti szempontból még ennél is jelentősebb hasznot ígért a két kontinens közötti posta- és csomagforgalom, ezért Juan T. Trippe kezdettől fogva kiemelt figyelmet szentelt az itteni útvonalaknak.

zepimont680

Hasonlóan vélekedtek a németek is, akik 1928. október 11-én a Deutsche Zeppelin Reederei Graf Zeppelin léghajójával beindították az első transzatlanti légi járatot, s rövidesen kiderült, van igény – és főleg fizetőképes kereslet - az óceánon való gyorsabb átkelésre. (A Zeppelin egyirányú jegye, részben a fedélzeti luxusszolgáltatások miatt, akkoriban 461 dollárba került.) A Pan Am ugyan 55 ezer dollárért leszállási jogot szerzett Izlandon, de Nagy-Britannia, tartva az amerikaiak monopolhelyzetétől, a viszonosság elve alapján megtagadta a repülési engedély kiadását addig, amíg a brit Imperial Airways nem képes hasonló szolgáltatást nyújtani. 1936. január 25-én Juan T. Trippe és George Woods-Humphrey, az Imperial Airways ügyvezető igazgatója aláírta azt a megállapodást, mely alapján a két légitársaság megosztotta egymás között a tervezett transzatlanti szolgáltatást.Mivel azonban Nagy-Britannia továbbra sem tudott a feladat ellátására alkalmas légijárművet gyártani, a Pan Am várakozásra kényszerült, de közben elkezdte kiépíteni új bázisait New Yorkban, Kanadában és Írországban.

Sikeres próbajáratok

1937 májusában a Pan Am és az Imperial Airways S-42B, illetve Short S-23 Cavalier repülőhajókkal postajáratokat indított New York-ból a brit fennhatóság alá tartozó, mintegy 1300 kilométerre található Bermudára, majd a kedvező tapasztalatok nyomán, júniustól már utasokat is szállítottak.

s23 680

Az angol-amerikai együttműködés jegyében, a Pan Am 1937. június 25-én egy kiegészítő benzintartályokkal rendelkező S-42B géppel, közbenső leszállás nélkül repült New Yorkból a kanadai Shediacba (Új-Brunswick) és vissza.1937. július 3-án kiterjesztették a próbajáratokat a teljes észak-atlanti térségre, s New Yorkból Shediac és Botwood (Új-Fundland) érintésével az írországi Foynesbe repültek. Ugyancsak tesztrepülést végeztek a déli útvonalon is (New York – Bermuda - Azori-szigetek – Lisszabon – Marseilles).

martin680a

Bár a Hindenburg léghajó 1937. májusi katasztrófája új helyzetet teremtett, hiszen megszűnt a két kontinens közötti rendszeres légi utas- és postaszállítás, a repülőgépes transzatlanti szolgáltatás a britek ellenállása miatt mégsem indulhatott el, mivel ők továbbra sem rendelkeztek megfelelő légijárművel.Az áttörést végül a Pan Am által megrendelt Boeing 314-esek hozták el. 1936-ban a Pan Am 50 ezer dollárt ajánlott fel a repülőgépgyárak ösztönzésére annak érdekében, hogy fejlesszenek ki egy új, hosszú távú forgalomra alkalmas gépet. A Sikorsky az S-44-es típusát ajánlotta, melynek sebessége és hatótávolsága megfelelt volna a Pan Am igényeinek, de túl kevés utast szállíthatott. A Consolitated a PB-Y Catalina négymotoros változatával jelentkezett, de ennek kapacitását a légitársaság ugyancsak kevésnek találta.

Boeing Model 314

A verseny győztese végül a Boeing Aircraft Company of Seattle lett, amely kezdetben még nem mutatott különösebb érdeklődést a várható megrendelés iránt. A gyár fiatal, de ambiciózus főmérnöke, Wellwood Beall végül rávette a vezetőséget egy hatalmas repülőhajó megtervezésére és megépítésére, mely a Boeing Model 314 nevet kapta. 

b314 2kep

A repülőgép konzolos szerkezetű szárnyát (és vízszintes vezérsíkját) a Boeing korábbi – a gyártási programból végül törölt - XB-15 bombázójától vették át. A szárny elég vastag volt ahhoz, hogy akár repülés közben is el lehessen jutni a Pratt & Whitney által gyártott négy Wright R-2600-as Double Cyclon csillagmotorhoz azok ellenőrzésére, vagy kisebb hibaelhárításokra.

b314 wing

A Pan Am 1936 júniusában írta alá a 4,8 millió dolláros szerződést hat Boeing 314-es megvásárlásáról, további hat példányra pedig opciót jelentett be. Utóbbiak már nagyobb teljesítményű motorokkal és megnövelt üzemanyagtartályokkal felszerelt, Boeing 314A változatok lettek. A továbbfejlesztett, 14 hengeres, kétsoros Wright Twin Cyclone volt egyébként az első olyan repülőgépmotor, amelyik már 100-as oktánszámú benzint igényelt. 

wright680

Az NX18601 lajstromjelű B-314-es első, mindössze 38 perces repülésére Edmund T. Allen tesztpilóta irányításával, 1938. június 7-én került sor Seattle közelében, az Eliott-öböl felett. (Érdekes történelmi egybeesés, hogy ugyanezen a napon szállt fel első ízben Dél-Kaliforniában a Douglas-gyár új, DC-4-es típusa is.)Ez a gép még csak egy függőleges vezérsíkkal épült, de a további tesztrepülések tapasztalatai alapján, végül a nagyobb stabilitást nyújtó hármas megoldás mellett döntöttek.

b314 negykep2

A törzs szerkezetének kialakításakor figyelembe vették a német Dornier gépeinek (Do X, Do 18) addigi tapasztalatait is. Így került a hajótest mindkét oldalán a vízvonal közelébe egy-egy széles stabilizáló szárny, mely nem csak kiegészítő felhajtóerőt termelt, hanem üzemanyagtartályként, valamint bejáratként is szolgált.

dox680

A Boeing 314-es impozáns méretei mellett, számos egyéb újdonsággal rendelkezett, s messze megelőzte korát. Ilyen volt például a pilótafülke kialakítása, ahol a kapitány és az első tiszt mögött külön munkahelyet alakítottak ki a navigátornak, a rádiósnak és a fedélzeti mérnöknek.

b314 cockpit

Megjelenésekor a Boeing 314-es volt a világ legnagyobb polgári repülőgépe. Kétszer akkora, mint a Sikorsky S-42, de jóval felülmúlta a Martin M-130-as teljesítményét is. A kategóriájában egyedülálló jármű maximális felszállótömege csaknem elérte a 40 tonnát, s 10-12 fős személyzettel, rövidebb útvonalakon akár 74 utast is szállíthatott.A hosszú éjszakai járatokon viszont hét kabinban, már csak 36-40 főt vihetett, viszont ezen a változaton többek között egy 14 személyes ebédlő is az utasok rendelkezésére állt.

Az első Boeing 314-es járatok

Az első Boeing 314-es postajárat 1939. február 23-án indult el a San Francisco - Hongkong útvonalon, ahol március 29-én a társaság megkezdte a rendszeres utasszállítást is. A szolgáltatás azonban az Egyesült Államok 1941 decemberében történt hadba lépésével megszűnt.

guam680

Az amerikai hadüzenet a légitársaság egyik gépét Új-Zélandon érte, s a Pacific Clipper személyzete úgy döntött, hogy Honolulu helyett inkább nyugati irányba repülve próbál meg visszajutni az Egyesült Államokba. December 8-án indultak el, és több mint 50 ezer kilométer repülés után, Surabaya, Karachi, Bahrein, Kartúm és Leopoldville érintésével, az Atlanti-óceánt átrepülve, 1942. január 6-án érkeztek meg New Yorkba.

Transzatlanti légiposta

1939. június 20-án - a világ bélyeggyűjtőinek legnagyobb örömére -, a Pan Am elindította az első transzatlanti légiposta szolgáltatást. A Yankee Clipper Arthur E. La Porte kapitány irányításával, New York Port Washington kikötőjéből szállt fel, fedélzetén csaknem egy tonnányi, összesen 112 ezer 574 levélből és kiscsomagból álló küldeménnyel. A gép a déli útvonalon először az Azori-szigetekig (Horta), repült, majd a lisszaboni leszállást követően, mintegy 27 óra elteltével érte el a franciaországi Marseille-t. Néhány nappal később, június 28-án végre elindulhatott New Yorkból az első utasszállító járat is.  A Dixie Clipper utasa volt többek között Juan T. Trippe felesége, Mrs. Elizabeth Stettinius Trippe is.

clip post680

Az északi útvonalon június 24-én indult el a Pan Am első postagépe Shediac, Botwood és Foynes közbenső leszállásokkal Southamptonba. Július 8-án a Pan Am Yankee Clipper gépe már 17 utast vitt Angliába, s ezzel kezdetét vette az Egyesült Államok és Európa közötti, menetrend szerinti légi közlekedés, mely napjainkig a világ egyik legfontosabb és egyben legforgalmasabb repülési útvonala.

Első osztályú kényelem

A Pan Am repülőgépeit az 1850-es években, New England-ben épült karcsú és gyorsjáratú vitorlás hajók nyomán nevezték el Clippereknek. Ugyancsak a hajózásból vették át az elegáns egyenruhákat és a tengerészeti rangokat, valamint az utasoknak nyújtott szolgáltatásokat is.Bár a repülés az óceánjáró hajóknál jóval gyorsabb utazást kínált, a versenyképesség érdekében a levegőben is első osztályú kényelmet kellett nyújtani az utasoknak. Így a Boeing 314-esek többfunkciós belső tere egyszerre volt külön konyhával rendelkező étterem, szalon, vagy fotelágyakkal rendelkező hálóhelyiség. 

b314 kabin

Az öt légkondicionált kabin mellett külön férfi és női öltöző, toalett, valamint a törzs végében egy szeparált „nászutas lakosztály” is az utasok rendelkezésére állt. A fedélzeti kiszolgálás színvonalát az akkori négycsillagos szállodai szolgáltatások alapján határozták meg, ezért porcelán és ezüst étkészletekkel szolgálták fel az öt- vagy hatfogásos menüket. Ezt a luxust természetesen csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak, mivel New Yorkból Lisszabonba 556, Southamptonba 675, míg Marseille-be 875 dollárt kellett fizetni a repülőjegyért. 

dining680

Beszállás előtt a csomagokat lemérték, és 35 kilogrammos súlyhatárig minden utas ingyenesen vihette fel a fedélzetre a poggyászát, míg a határérték felett már 7 dolláros kiegészítő díjat kértek. A Boeing 314-es rakodóterében egyébként 4760 kg árut és postát szállíthatott. 

b314 transatlant

A Pan Am hajózó személyzetei rendkívül képzettek voltak a távolsági, víz feletti repülésben és a tengerészeti navigációban. Csak a legjobb és legtapasztaltabb személyzet kerülhetett a Boeing 314-esre. A kapitányoknak, valamint az első- és másodtiszteknek legalább ezer óra repülési idővel kellett rendelkezniük. 

engineer680

A szigorú kiképzés tette lehetővé, hogy a pilóták sokszor rossz látási viszonyok között is biztonságosan leszálltak a célállomásnál, majd a vízen folytatták az utat a kikötőbe.

A háború szolgálatában

A sikeres üzemeltetési tapasztalatok alapján, korábbi opcióját érvényesítve a Pan Am hat továbbfejlesztett Boeing 314A típust rendelt azzal a céllal, hogy megduplázza szolgáltatásait a transzatlanti és a csendes-óceáni útvonalain. (Az első Boeing 314A 1941. március 20-án szállt fel.) Azonban Franciaország kapitulációja után kétségessé vált, hogy a közben egyre csökkenő utasszám mellett, a szolgáltatást folytatható-e. Ekkor még azt sem lehetett tudni, hogy Spanyolország és Portugália semleges marad-e, ami ellenkező esetben a járatok azonnali megszüntetésével járt volna. 

b314 boac 680

Ezért három - még építés alatt álló – gépet már 1940 augusztusában, 5%-os felárral eladtak a British Overseas Airways Corporation (BOAC) cégnek, amely nyugat-afrikai útvonalain kívánt velük repülni. Bár időközben a britek is megépítették a maguk repülőhajóját, mely gyakorlatilag a Short S.23 „Empire” továbbfejlesztése, az S.26 volt, az elkészült első három repülőgép végül a Royal Air Force állományába került át.

b314 negykep

A Pan Am megmaradt kilenc gépét - személyzettel együtt - az amerikai hadsereg (US Navy, USAF) vette át. A Boeing 314-esek a katonai regiszterben a C-98 jelzést kapták, s a háború alatt számos fontos küldetést teljesítettek.A Dixie Clipper lett például az első amerikai elnöki különgép, amelyik 1943 januárjában Franklin D. Roosevelt elnököt vitte Casablancába.A transzatlanti járatok egyébként Portugália semlegessége miatt Lisszabonba (és Írországba) továbbra is folytatódtak, de a katonai utasok és szállítmányok természetesen elsőbbséget élveztek, s a gépek fedélzetén szünetelt a korábbi első osztályú szolgáltatás is.

Búcsú a repülőhajóktól

Bár a repülőhajók legfontosabb előnye az volt, hogy nem igényeltek hosszú, szilárd burkolatú futópályákat, a háború során egyre több ilyen repülőtér épült a nehézbombázók számára. S közben megjelentek az olyan új, nagy hatótávolságú modern repülőgépek, mint a Lockheed Constellation, vagy a Douglas DC-6-os, melyek nem csak gyorsabbak voltak, de gazdaságosabbak is, ami lehetővé tette a tarifák csökkentését. Ezért a Pan Am 1946. április 9-én végleg leállította a Boeing 314A típusú repülőhajóval üzemeltetett, menetrend szerinti járatait az USA és Európa között. 

paa680

Ezt követően a megmaradt hét gépet egy újonnan alakult amerikai légitársaság, a New World Airways vásárolta meg, de a repülőhajók felett lassan eljárt az idő. A BOAC 1948 januárjáig repült a típussal, míg az utolsó amerikai lajstromú B-314-est, az NC18611 Anzac Clippert 1951-ben selejtezték ki.A Pan Am statisztikái szerint a légitársaság repülőhajói 5000 járaton, mintegy 18 ezer repült órával, több mint 200 millió kilométert tettek meg, s ennek során összesen 84.000 utast szállítottak.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár, Boeing, Flying Boot Museum (Foynes), Museum of History and Industry (Seattle), Pan Am Historical Foundation, Smithsonian National Air and Space Museum (Washington)

Boeing 314

NC-18601 - Honolulu Clipper (1939-1945)
NC-18602 - California Clipper (1939-1950)
NC-18603 - Yankee Clipper (1939-1943)
NC-18604 - Atlantic Clipper (1939-1946)
NC-18605 - Dixie Clipper (1939-1950)
NC-18606 - American Clipper (1939-1946)

Boeing 314A

NC-18609 - Pacific Clipper (1941-1946)
NC-18611 - Anzac Clipper (1941-1951)
NC-18612 - Cape Town Clipper (1941-1946)
NC-18607/G-AGBZ – Bristol (BOAC)
NC-18608/G-AGCA – Berwick (BOAC)
NC-18610/G-AGCB – Bangor (BOAC)

 

Boeing 314 Yankee Clipper

Fesztávolság: 46,33 m

Hossz: 32,31 m

Magasság: 8,41 m

Szárnyfelület: 266,34 m²

Üres tömeg: 22.801 kg (21.800) 

Maximális tömeg: 37.422 kg (B-314), 38.102 kg (B-314A)

Maximális sebesség: 320 km/ó

Utazósebesség: 296 km/ó

Utazósebesség teljes terheléssel: 250 km/ó

Repülési csúcsmagasság: 4085 m

Hatótávolság: 5.632 km (B-314), 8.369 km (B-314A)

Motor: Wright GR-2600 Double, majd Twin Cyclone, 14 hengeres, léghűtéses csillagmotor

Motor teljesítmény B-314: 4 x 1500 LE (1118 kW)

Motor teljesítmény B-314A: 4 x 1600 LE (1192 kW)

Légcsavar: háromágú, állandó sebességű, változtatható állásszögű Hamilton-Standard

Üzemanyag: 16.701 liter (B-314), 20.615 liter (B-314A)

Motorolaj: 1135 liter

Személyzet: 6-12 fő (hajózók + 2 kabin)

Utasférőhely: 68-74 (nappal), 36-40 (éjszaka)

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates