Deutsche Luft Hansa

dlh300Kilencven évvel ezelőtt, 1926. április 6-án hajtotta végre első kereskedelmi repülését a kisebb cégekből egyesített Deutsche Luft Hansa (DLH) német légitársaság.

A Deutsche Luft Hansa AG (DLH) 1926. január 6-án jött létre a Deutscher Aero Llyod és a Junkers Luftverkehr egyesítésével. A légitársaság máig létező grafikai jelképét, a szárnyaló darumadarat a Deutsche Luft Reederei-től, a kék-sárga színvilágot pedig a Junkerstől vette át.

dlh680c

A Deutsche Luft Reederei (DLR) 1917. december 13-án jött létre a repülőiparban érdekelt AEG és egy német bank összefogásával. A cég első „terméke” valójában egy tanulmány volt, mely a háború utáni polgári repülés várható fejlődéséről szólt. A DLR „daru” emblémája 1918-ban született meg. A cég flottája kizárólag katonaiból polgárivá alakított repülőgépekből állt. 1919. február 25-én a DLR menetrend szerinti légiposta járatot indított Berlin és Weimar között.

dlh680f

1923-ban a DLR és a Lloyd Luftfienst GmbH egyesülésével jött létre a Deutscher Aero Lloyd, mely állami támogatás hiányában, 1926-tól beolvadt a Deutsche Luft Hansa AG-be.

Éjszakai repülés

A pilóták kezdetben csak nappal, látás után repültek, gépeik még nem rendelkeztek rádiókészülékkel, s tájékozódásuk legfontosabb segítői a természetes földrajzi képződmények (például hegyek, folyók, tavak) mellett a vasútvonalak és az országutak voltak. Ezért bizonyult forradalmi vállalkozásnak, amikor a DLH már 1926. május 1-jén beindította az első éjszakai járatát Berlin és Königsberg között.

dlh680b

Az útvonalon egymástól 25-30 kilométer távolságra, a hajózásban már elterjedt világítótornyokat telepítettek, 4-5 kilométerenként pedig további kisebb neonfényekkel vagy gázégőkkel is jelezték az irányt. A Junkers G24-es repülőgépeket külső reflektorokkal szerelték fel, s a műszerek láthatósága érdekében, a pilótafülkék világítását is kiépítették.

dlh680d

A DLH egyébként ebben az időben már nem csak utasokat és postát, hanem légi teherárut is szállított. Utóbbi szolgáltatás teljes útvonalhálózata 1928-ban már meghaladta a 3800 kilométert.

dlh 1937k

A DLH (1934. január 1-től Lufthansa) 1939-ben 150 repülőgépes flottájával már Európa vezető légitársaságának számított, teljes útvonalhálózatának hossza pedig megközelítette a 80 ezer kilométert.

lhjunkers 680

A cég egyik legismertebb és legmegbízhatóbb gépe a Junkers Ju-52-es volt (a típust 1936-tól a Malert is üzemeltette).

jucockpit680

A Lufthansa 1945-ben megszűnt, s Luftag elnevezéssel csak 1953. január 6-án alakult újjá, majd 1954 augusztusától újra az eredeti Lufthansa névvel folytatta működését.

Lufthansa - Interflug

Ugyanakkor a szovjet érdekszférába került keleti országrészben, az NDK-ban, 1954 májusában Deutsche Lufthansa elnevezéssel szintén létrehoztak egy állami légitársaságot, mely 1955 februárjában indította el első járatát a Berlin-Varsó útvonalon. Ezt követően, az első menetrend szerinti budapesti járat 1956. május 16-án érkezett meg Ferihegyre. Az Il-14-es gép a Berlin – Prága – Budapest – Szófa útvonalon közlekedett.

dlh bp680

Miután a névazonosság ellentmondásait valahogyan fel kellett oldani, 1958. szeptember 18-án a nyugat-európai forgalom lebonyolítására, az NDK kormánya létrehozta az Interflug GmbH elnevezésű leányvállalatot, de csak öt év elteltével sikerült megállapodni arról, hogy 1963. szeptember 1-től a Deutsche Lufthansa nevet csak az NSZK légitársasága használhassa.

dlh conni680

A többségében állami tulajdonú cég első belföldi járatai 1955. április 1-jén indultak el, de rövidesen már külföldre is repültek. 1955. június 8-án szállt fel az első interkontinentális Lufthansa-járat Super Constellation gépe, mely Hamburgból Düsseldorf és az írországi Shannon érintésével repült New Yorkba.

 

Földesi László

Fotók: AeroNews képtár, Lufthansa

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates