Először az egyenlítő felett

terkep300Ötven évvel ezelőtt, 1966. február 11-én repülte át először Malév-gép az Egyenlítőt. A magyar miniszterelnököt, Kállai Gyulát és kíséretét szállító, HA-MOH lajstromjelű Il-18-as február 1-jén indult el Ferihegyről, és március 1-jén érkezett vissza.

 

crew moh680

A Budapest – Nicosia – Kairó - Addis Abeba - Dar es Salam – Asmara – Kuwait - Új Delhi – Bombay – Dahran – Nicosia – Budapest útvonalon megtett távolság mintegy 30 ezer kilométer volt. A repülőgép személyzete: Lelkes Lajos gépparancsnok (a Malév főpilótája), Schwanner István gépparancsnok-helyettes, Tóth Kálmán navigátor, Zlatár János rádiós és Drágos György hajózószerelő.

terkep680

Az ilyenkor szokásos politikai, illetve diplomáciai egyeztetéseket követően a Malév vezetősége az indulás előtt nagyjából egy hónappal tudta meg, hogy a Kállai Gyula által vezetett magyar delegáció Malév-géppel kívánja végigrepülni tervezett afro-ázsiai körútját. A hajózó- és kabinszemélyzet kiválasztása után, megkezdődött a speciális VIP-különjárat előkészítése. Az útvonal navigációs szempontból komoly felkészülést igényelt, mivel többnyire olyan országok felett vezetett, ahol egyrészt még soha nem járt Malév-gép, másrészt a sivatagok és a tenger felett hiányoztak az európai kontinensen már megszokott földi navigációs berendezések.

legcsavar680

Emellett újabb kihívást jelentettek az eltérő időjárási és hőmérsékleti viszonyok, valamint a folyamatosan változó irányú és sebességű szelek is. A menetrendnek ugyanis szinte percnyi pontossággal alkalmazkodnia kellett a küldöttség hat országon át vezető programjához, illetve az ezzel összefüggő, szigorú protokolláris elvárásokhoz. Mérföldkövet jelentett a Malév életében az is, hogy az Etiópiából Tanzániába vezető útszakaszon először repülték át az Egyenlítőt.

egyenlito680

Az út során meg kellett szervezni a megfelelő üzemanyagellátást, hiszen a repülőgép összesen több mint 80 tonna kerozint fogyasztott el. Nagy körültekintést igényelt a szükséges tartalékalkatrészek összállítása is, mivel az útvonal országaiban nem voltak felkészülve az Il-18-as típus javítására. Emiatt négy műszaki szakember, Barabás József, Csuka Lajos, Köblő Tibor és Polgár László is helyet kapott a Malév-személyzetben. Munkájuk azonban főleg az ellenőrzésekben és a forgalmi ápolásokban merült ki, komolyabb javításra az út során nem volt szükség.

A gondos műszaki előkészítése mellett mindez annak is volt köszönhető, hogy ebben az időben a HA-MOH volt a Malév legfiatalabb Il-18-asa, mely csak két évvel korábban, 1964 februárjában került a légitársasághoz. Ez a gép egyébként a flotta többi tagjához képest jóval kevesebbet repült a menetrend szerinti járatokon, mivel a Malévnél (nem nyilvánosan) kvázi „kormánygép” státuszba került, s a hetvenes évek közepéig teljesített VIP-különjáratokat.

utkozben 680

A gép egyik szakaszát gyakorlatilag dolgozószobává alakították át, s emellett gondoskodni kellett a megfelelő pihenés lehetőségéről is. Repülés közben a fedélzeti ellátást elsősorban hazai alapanyagokból biztosították. Az ivóvíz- és élelmiszertartalékok mellett a kiegészítő felszerelés részét képezték például speciális rádiókészülékek és felfújható gumicsónakok is. Előbbiek segítségével a repült útvonal bármelyik pontjáról összeköttetést tudtak létesíteni a magyar fővárossal.

kallai 680

 

 

Földesi László

Fotók: AeroNews Képtár

 

 

 

 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates