Zeppelin Magyarországon

zepiblokk300„Keringünk a Balaton felett. Tetszik tudni - szabadkozik az egyik tiszt -, muszáj tölteni az időt, hogy túl korán ne kerüljünk Budapestre. Kérem - panaszkodik -, mindig úgy vagyunk mi ezzel, sose tudunk idejében megérkezni. Mindig korábban vagyunk ott, mint kellene. Így volt ez a földkörüli úton is."

 

 

 

 

Karinthy Frigyes az 1931. március 29-én, Friedrichshafenból Budapestre repült léghajó fedélzetéről tudósította „AZ EST” című politikai napilapot. Fenti sorait reggel fél hétkor rögzítette, akkor, amikor az egész ország a léghajózás utáni kíváncsi vágyban égett.Az első világháború után, még sokáig nem lehetett tudni, hogy milyen irányba fejlődik a légi utas-és áruszállítás. A néhány személyes repülőgépek mellett ugyanis ott voltak a lassúbb, de nagyobb utastérrel és hatótávolsággal rendelkező léghajók. A harmincas évekig tartott ez a nagy vetélkedés, amely mint tudjuk, végül is a repülőgép javára dőlt el.

zepirajz680

A merev vázzal rendelkező, kormányozható léghajók építése Zeppelin gróf nevéhez fűződik, aki a magyar Schwarz Dávid szabadalmát megvásárolva, már 1900-ban megkezdte a németországi Friedrichshafenben a Zeppelinek építését.

herz680

1914-ig, a háború kitöréséig 25 léghajót építettek, majd a háború alatt, katonai célokra további 97 épült. Közülük 90 pusztult el a hadicselekmények vagy katasztrófák során. A háború után tehát, már megfelelő tapasztalatok birtokában kezdhettek hozzá a békés célú, utasszállító léghajók gyártásához a Zeppelin-műveknél.

zepimont680

Így készült el az USA részére - háború utáni jóvátételként - a ZR III, amelynek első útjára 1924. augusztus 27-én került sor. Amikor a léghajó elindult New York-ba, a 7.830 kilométeres távolságot 3 nap 9 óra alatt tette meg.Új hazájában a „Los Angeles" nevet kapta, és további sikeres repüléseket hajtott végre. 1926-ban hatálytalanították a versailles-i békeszerződésben Németország számára előírt léghajóépítési tilalmat, így megkezdődhetett az egyik legsikeresebb jármű, az LZ 127-es „Graf Zeppelin" építése.

csepizepi

A léghajó elkészülése után sorra hajtotta végre a sikeres repüléseket. 1928-ban többször átszelte az óceánt, Amerikába repülve és vissza. 1929-ben Hugo Eckener kapitány körberepülte vele a Földet, 1930-ban pedig egy dél-amerikai út, Egyiptom és a Szovjetunió volt a sikereinek állomása.

zepiutas680

Ugyanebben az évben, Görögországból a Balkán felett visszatérőben, a „Graf Zeppelin” átrepült a Dunántúl felett. Az eseményt nagy sajtókampány követte és ez adta az ötletet, hogy 1931. március 29-re meghívják a németeket egy Magyarország feletti bemutatóra. Az indulás március 28-án este 23 órára volt kitűzve Friedrichshafenben. A járatra végül 12 utas váltott jegyet. A léghajó közbenső leszállás nélkül, München, Salzburg és Bécs felett elrepülve ért magyar légtérbe. Itt a Fertő-tó után dél-keletre fordult, és Pápa, a Bakony-hegység, majd Tihany és Székesfehérvár fölött elrepülve Budapestre érkezett.A leszállás helyéül a Weiss Manfréd üzem gyári repülőterét jelölték ki, mely a Csepel-sziget északi részén, a szabadkikötő és a Kvassay-zsilip között terült el, a Csepel felé tartó út baloldalán.

csepel

A leszállást március 29-én reggel 8 órára jelezték. Ezt megelőzően, már tízezrek vonultak ki a repülőtérre, hogy közelről is megnézhessék az óriás léghajót.A Magyar Aero Szövetség többszáz utászkatonát vezényeltetett ki a helyszínre, hogy a leszállást segítsék, vagyis a Zeppelinről ledobott kötelekkel, a 236 méteres hatalmas testet még a levegőben lehorgonyozzák. Ez nem volt könnyű feladat, mert viharos tavaszi szelek fújtak, havas záporokkal tarkítva.

zepileszall680

A közönség kíváncsian várta a Földet körülrepülő Hugo Eckenert, de nem ő jött, hanem Lehmann és Flemming kapitányok, akik a korabeli tudósítások szerint, "mesterien megoldották a leszállás problémáját".A dunántúli kedvezőtlen időjárás miatt módosítani kellett a bejelentett magyarországi körrepülés útvonalát. A Graf Zeppelin a rövid csepeli pihenő után, 30 fizető utassal felszállt, és átrepülve a Parlament épülete felett, észak-keleti irányba fordult.

zepi680pb

A Mátrát elhagyva, Eger után Mezőkövesd és Miskolc érintésével délre fordult, innen Szentes és Hódmezővásárhely térsége, majd Debrecen következett. Végül, a Jászság felett elrepülve, a délutáni órákban tért vissza, és ismét sikeresen landolt a csepeli repülőtéren.A Graf Zeppelin technikai szünet után, 14 utassal a fedélzetén visszaindult állandó állomáshelyére, Friedrichshafenbe, ahová hajnali 3 óra 30 perckor érkezett meg.

grafzep680

A léghajó látványa sok emberben olyan maradandó élményt keltett, hogy még évtizedekkel később is beszédtéma volt a nagy esemény. Igazi élményt mégis azoknak jelentett, akik a léghajóval repülhettek. Mint bevezetőnkben említettük, az utasok között ott volt többek között Karinthy Frigyes író, aki „AZ EST" című lapban folytatólagos képes riportban számolt be élményeiről.

zepiblokk680

A Budapestre érkező léghajóval utazott számos közéleti személyiség kíséretében a kormányzó fia, Horthy István is, akit édesapja, Horthy Miklós személyesen várt a csepeli repülőtéren. A fővárosi és vidéki lapok számos újságírója vett részt a magyarországi körrepülésen, akik ugyancsak folytatásos cikkeikben, napokon keresztül tudósítottak élményeikről.

 

Földesi László

Fotó: AeroNews képtár, Zeppelin Múzeum

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates